Fraude

Elk jaar opnieuw wordt er verzekeringsfraude vastgesteld. Meestal gaat het om relatief kleine bedragen, die grote gevolgen kunnen hebben.

Wat wordt er onder fraude verstaan?

Bij het afsluiten van een verzekeringscontract, moet je een aantal vragen beantwoorden. Wanneer je bepaalde gegevens opzettelijk verzwijgt om meer kans te hebben dat je aanvraag wordt aanvaard, of waardoor je premie lager zou zijn, wordt dit beschouwd als fraude. Een te hoge verzekerde waarde aangeven om een hogere schadevergoeding te krijgen, het opzettelijk uitlokken van een schadegeval of een grotere schade melden aan de verzekeraar dan de werkelijke schade, zijn een paar voorbeelden van verzekeringsfraude.

Uit cijfers van het Europees Comité voor het Verzekeringswezen (CEA) blijkt dat verzekeringsfraude in de meeste Europese landen 5% à 10% uitmaakt van het totaalbedrag aan schadevergoedingen. Voor de Belgische verzekeringsmarkt zou dit betekenen dat er voor minstens 250 miljoen euro gefraudeerd wordt. Dit heeft een invloed op de verzekeringspremie. Een verzekerd Belgisch gezin betaalt hierdoor jaarlijks 60 eur à 125 eur meer voor zijn verzekeringen.

Gevolg fraude

Een verzekeraar die fraude vermoedt, zal dit zeker verder onderzoeken. Bij fraude zal de verzekeraar een eventuele schadevergoeding weigeren, het verzekeringscontract opzeggen en de klant melden op de RSR-lijst. Eens gemeld op de RSR-lijst is het uiterst moeilijk om een nieuwe verzekering af te sluiten en vaak is het Tariferingsbureau dan nog de enige oplossing. Naast de gevolgen voor de verzekering zal de verzekeraar in de meeste gevallen het gerecht inschakelen.

Fraudebestrijding

Om verzekeringsfraude te bestrijden heeft de sector een aantal maatregelen uitgewerkt die ertoe moeten leiden om fraude sneller op te sporen en beter te kunnen aanpakken. Het attest schadeverleden is hier een goed voorbeeld van. Aan de hand van dit attest kan de verzekeraar controleren of het aantal opgegeven schadegevallen overeenstemt met de werkelijkheid wanneer iemand zijn autoverzekering overdraagt naar een andere verzekeraar. Recent werd door datassur ook een centrale database opgericht om fraude bij schade te detecteren. Er wordt ook onderzoek gedaan naar fraudetechnieken om deze sneller te kunnen opsporen en er wordt opleiding gegeven over nieuwe technieken, om gericht te kunnen ingrijpen wanneer nodig. De sector probeert om de vinger aan de pols te houden om de invloed van fraude op de verzekeringspremies in het algemeen zoveel mogelijk te beperken.