Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Kosten voor huurder en verhuurder: wie betaalt wat?

Wie een appartement huurt moet naast de huurprijs ook enkele bijkomende kosten betalen. Maar welke kosten zijn dat? En welke kosten betaalt de verhuurder? Gelukkig is er met Het Vlaams Woninghuurdecreet een duidelijke onderscheiding tussen wie wat betaalt. Alle info vind je hieronder.

Huurovereenkomst

Als huurder onderteken je een huurovereenkomst. Dit is een overeenkomst tussen twee personen: jij als huurder en de verhuurder. Beide partijen hebben wettelijke verplichtingen en rechten. Helaas staat er niet altijd vermeld wie opdraait voor de extra kosten. Welke kosten zijn voor wie?

Gemeenschappelijke kosten appartement

Als huurder betaal je mee voor elektriciteit, verwarming en onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes, zoals de traphal. Je betaalt hiervoor, bovenop de huurprijs, een maandelijkse provisie of voorschot. De verhuurder of eigenaar moet wel de provisie van de blokpolis uit deze kosten halen. De verzekering van het gebouw moet hij namelijk zelf betalen. Het is wettelijk bepaald dat de aanrekening van gemeenschappelijke kosten afzonderlijk van de huurprijs moet vermeld worden.

Kosten voor verbruik van water, elektriciteit en gas

Wat je maandelijks verbruikt aan gas, elektriciteit en water is niet in de huurprijs van je huis of appartement inbegrepen. De maandelijkse voorschotten en de eindfactuur kunnen op verschillende manieren worden afgerekend:

Forfaitaire lasten

Je betaalt iedere maand een vast bedrag. Of je effectieve verbruik meer of minder is, verandert niets aan het bedrag dat je elke maand betaalt. Zowel huurders als verhuurders mogen altijd van dit systeem afstappen. Ze mogen eisen om het forfaitaire bedrag te vervangen door een betaling van werkelijke lasten.

Rechtstreeks met de energieleverancier

De meters voor het verbruik van gas, elektriciteit en water staan op je naam. Jij betaalt maandelijks het voorschot rechtstreeks aan de energieleverancier en je krijgt de jaarlijkse eindfactuur ook op je naam toegestuurd.

Werkelijke lasten

Maandelijks betaal je, bovenop je huur, een provisie voor het verbruik van gas, elektriciteit en water aan je huisbaas. De provisie is een voorschot dat je betaalt in afwachting van de definitieve afrekening. Op het einde van het jaar bezorgt de huisbaas je een gedetailleerde afrekening. Deze is gebaseerd op de facturen van de energieleveranciers. Je effectieve verbruik wordt verrekend met de provisies die je in de loop van het jaar betaalde.

Voorbeeld:

Steven huurt een appartement en betaalt elke maand een provisie van 70 euro aan de huisbaas bovenop de huur van 600 euro. Uit de jaarafrekening blijkt dat Steven voor een bedrag van 980 euro aan energie heeft verbruikt. Hij heeft in totaal voor 840 euro provisie betaald (12×70 euro) en moet dus het saldo van 140 euro nog aan de huisbaas betalen.

De kostenverdeling tussen huurder en verhuurder: tabel

KostenVoor de huurderVoor de verhuurder
Verbruik waterX
Verbruik stookolie/aardgas X
Verbruik elektriciteit X
Verbruik elektriciteit gemeenschappelijke delen X
Kosten vuilnisinzameling X
Schoonmaak en onderhoud gemeenschappelijke delen X
Kleine herstellingen * X
Grote herstellingen gemeenschappelijke delen/installaties, behalve herstellingen ten gevolge van oneigenlijk gebruik voor huurders X
Aankoop/vervangen meters nutsvoorzieningen X
Lift: periodiek onderhoud 50% 50%
Lift: uitvoeren risicoanalyse en uitvoeren preventieve inspectie 100%
Lift: vervangen van grote onderdelen en uitvoeren van de nodige modernisaties 100%
Kosten voor de syndicus 34% 66%
Conciërge 75% 25%
Kosten alg. Vergadering X
Beheerskosten/administratiekosten X
Investeringen/reservefonds X

Het nieuw Vlaams Woninghuurdecreet

In het verleden zorgde de verdeling tussen kosten en lasten tussen huurder en verhuurder vaak voor problemen. Voor huurovereenkomsten die zijn afgesloten vanaf 1 januari 2019 geldt het nieuwe Vlaamse Woninghuurdecreet. Hierdoor is er een concrete regeling. De kosten voor huurder en verhuurder worden als volgt opgesplitst:

  • Verhuurder: betaalt voor grote herstellingen veroorzaakt door overmacht of slijtage.
  • Huurder: betaalt onderhoud en kleine herstellingen.

Contract afgesloten na 1 januari 2019

Voor huurcontracten afgesloten vanaf 1 januari 2019 bepaalt het Vlaams Woninghuurcontracten wie welke kosten en lasten betaalt. In ‘Het Vlaams Woninghuurdecreet voor woninghuurovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2019’ of in de tabel hierboven vind je wie wat moet betalen. De partijen mogen hiervan afwijken in het voordeel van de huurder. M.a.w.: de verhuurder mag meer lasten op zich nemen.

De verhuurder betaalt net zoals voor 1 januari 2019 nog steeds de onroerende voorheffing en de kosten voor huurbemiddeling. Een huurbemiddelaar brengt verhuurder en huurder bij elkaar om tot een huurovereenkomst te komen. Hij regelt bijvoorbeeld de bezichtiging of helpt met de opzetting van het huurcontract.

Staat een bepaalde kost niet in bovenstaande tabel? In dit geval geldt volgende regel: de huurder betaalt de kosten en lasten die nodig zijn om de woning te gebruiken.

Contract afgesloten voor 1 januari 2019

Voor 1 januari 2019 mochten huurder en verhuurder zelf bepalen wie welke kosten en lasten moet betalen. Dit werd vastgelegd in de huurovereenkomst. Alleen de onroerende voorheffing en de kosten voor huurbemiddeling moest de verhuurder verplicht betalen. Als in de huurovereenkomst niets bepaald was of iets niet duidelijk was, gold het volgende:

  • Verhuurder: betaalt alle kosten en lasten die verband hebben met het eigendomsrecht.
  • Huurder: betaalt alle kosten voor het gebruik van het gehuurde pand.

De verhuurder betaalt net zoals voor 1 januari 2019 nog steeds de onroerende voorheffing en de kosten voor huurbemiddeling.

Brandverzekeringen vergelijken