Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Dit zijn de vijf duurste reparaties aan je auto!

Garagist controleert tijdens autokeuring de onderkant van de auto.
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

De kosten om je auto te laten repareren na een auto-ongeval kunnen hoog oplopen. En dekt je full-omnium verzekering deze kosten? We leggen het voor je uit. Dit zijn vijf dure reparaties aan je auto:

Hoewel de prijs van een herstelling natuurlijk afhangt van het model en het merk van je wagen, zijn er wel reparaties die gevoelig duurder zijn dan andere. Vooral de volgende klussen zorgen voor een fikse hap uit je budget.

1. Versnellingsbak reviseren

Een versnellingsbak die beschadigd is moet gedemonteerd worden. Daarna worden de versleten bewegende onderdelen zoals tandwielen en lagers vervangen. De kosten voor het reviseren van je versnellingsbak kosten tussen 2 000 en 5 000 euro.

2. Revisie motor

En totale motorrevisie kost tussen 1 500 en 5 000 euro. Hier betaal je onder meer het uiteenhalen van het motorblok als de herstellingskosten. Vaak is het voordeliger om de motor niet te reviseren, maar meteen te vervangen door een ruilmotor.

3. Brandstofpomp stuk

Een andere dure reparatie aan je auto is een stukke brandstofpomp. Je beschadigt je hogedrukpomp als je te lang wacht met tanken. Het kost veel geld om deze te laten vervangen. Gemiddeld tussen de 1 000 en 3 500 euro. Zorg ervoor dat je altijd een kwart benzine in je tank hebt.

4. Schokdempers, remblokken, uitlaat

Voor deze 3 ‘klassieke’ herstellingen door slijtage mag je rekenen op bedragen tussen de 500 en 1.500 euro.

5. Dure reparaties aan elektrische auto’s

Reparaties aan elektrische auto’s ligt hoger dan bij gewone auto’s. Dit komt doordat de onderdelen van een elektrische auto veel complexer in elkaar steken. Het vervangen van de rembekrachtiger van de elektrische Nissan Leaf 4.000 euro is tien maal hoger dan de herstelling van de rembekrachtiger van een Nissan Qashqai.

Daarentegen zijn elektrische auto’s veel makkelijker te onderhouden dan auto’s met een verbrandingsmotor, omdat er minder onderdelen in zitten en die bovendien veel minder snel stuk gaan. Dat zorgt voor lage onderhoudskosten.

Dure reparaties auto: vergoed door full-omnium

Met een full-omnium verzekering ben je gedekt voor je eigen materiële schade die je zelf veroorzaakt als je een ongeval hebt. Dat wil zeggen dat als je motorblok of een ander onderdeel van je wagen beschadigd raakt tijdens een ongeval waarvoor je in fout bent, de schade volledig vergoed wordt door de verzekeraar.

Uitsluitingen bij een full omnium

Inderdaad. Anders ligt het met schade ontstaan door slijtage, zoals bijvoorbeeld van de remblokken. Die wordt niet vergoed door je omniumverzekering. Daarnaast zijn er nog een paar andere uitsluitingen:

  • Schade door constructiefout
  • Schade door slecht onderhoud van de auto
  • Schade aan de banden, tenzij ook andere delen van de auto beschadigd zijn in het ongeval
  • Schade veroorzaakt door laden en lossen of overbelasting van de auto
  • Schade veroorzaakt door het tanken van verkeerde brandstof