Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Is je plug-in hybride verzekerd tijdens het opladen?

Auto laadt op aan laadpaal.
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen
Er zijn een aantal verschillen tussen een plug-in hybride en een elektrische wagen. Zeker bij het opladen zijn de verschillen opmerkelijk. Maar hoe zit het met schade die veroorzaakt wordt tijdens het opladen? Mijnvergelijker.be heeft hier antwoord op!

Verschillen tussen plug-in hybride en elektrische auto’s

Er zijn enkele verschillen tussen een plug-in hybride en een elektrische auto. Een hybride auto wisselt tussen twee brandstofbronnen. De accu van een hybride wagen is een stuk kleiner dan die van een elektrische auto. Daardoor kan je slechts een afstand van rond de 60 km afleggen. Daarna schakelt de auto over op de verbrandingsmotor.

Hoe laad je een plug-in hybride op?

Je laad een plug-in hybride auto op via een normaal stopcontact of een laadpaal. Gemiddeld duurt het opladen van een plug-in hybride 1 t.e.m. 4 uur. Bij elektrische wagen is dit vaak langer, namelijk 4 tot 8 uur. Doordat de batterijen van veel plug-ins groter worden, heb je wel het nodige oplaadvermogen nodig. De meeste chauffeurs steken hun plug-in hybride ’s avonds thuis in het stopcontact met de bijgeleverde kabel. Die regelt het vermogen, dat afhangt van het aantal ampère dat uit de muur komt, meestal 2 à 3 kilowatt.

Laden met 1-fase

Nogal wat chauffeurs van hybride wagens laden hun voertuig op via een stopcontact en een Mode-2 laadkabel, en dat met 2,3 kilowatt. Een batterij van 10 kWh is dan in ongeveer vijf uur helemaal opgeladen. Met een eigen thuislaadpaal laad je met 1-fase 3,7 kW op, of met 3-fasen 11 kW. Maar er is een ‘maar’. De boordlader moet immers ook 11 kW aankunnen. De meeste boordladers van plug-in hybrides laden echter alleen met 1-fase, met maximaal 7,4 kW. Precies daarom is snelladen met een snellader bij heel wat hybride wagens onmogelijk. De meeste plug-in hybrides kunnen niet snelladen, omdat de batterij van dit type auto dat niet ondersteunt.

Schade aan laadkabel, wat nu?

Stel: tijdens het laden aan een laadpaal gaat er iets mis. Je vertrekt met je wagen terwijl de oplaadkabel nog aan je auto zit, en beschadigt zo de laadkabel en je auto.

  • Een full-omniumverzekering vergoedt normaal gezien alle schade, zowel je eigen schade als die van de tegenpartij. Dat geldt ook als je met een plug-in hybride wagen rijdt.
  • Een mini-omnium is goedkoper, maar beperkter. Hij dekt enkel de eigen materiële schade waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent, zoals diefstal, brand, glasbreuk, aanrijding met dieren en schade door natuurkrachten.
  • De verplichte verzekering BA (burgerlijke aansprakelijkheid) dekt enkel de schade die je met je auto veroorzaakt aan anderen. Voor je eigen schade moet je dus zelf instaan.

Thuis laadpaal installeren

Wie thuis een laadpaal wil installeren moet dit melden aan je brandverzekering. Normaal heeft dit geen gevolgen voor je premie. De schade aan de installatie is automatisch gedekt door de brandverzekering in geval van brand of waterschade.