Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Auto importeren naar België: voordelen en stappenplan

Autofile in België
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

Je kent misschien iemand die al eerder een auto importeerde naar België. Maar waarom zou je al die moeite doen? Wat moet je allemaal in orde brengen om een auto succesvol naar België te importeren. Mijnvergelijker.be zocht het uit.

Waarom een auto importeren naar België?

Er zijn verschillende redenen waarom Belgen een auto aankopen en importeren uit het buitenland. Zo zijn niet alle uitvoeringen van een bepaald merk in ons land verkrijgbaar. Velen kopen dan hun droomauto in het land van herkomst. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een Alfa Romeo uit Italië of Volkswagen in Duitsland. 

Voor een tweedehandsauto ligt de reden ergens anders: de prijs. Veel tweedhandsauto’s zijn goedkoper in het land van oorsprong. Dat komt meestal omdat er gewoon véél meer van rondrijden en op de tweedehandsmarkt belanden. Denk bijvoorbeeld aan Renault of Peugeot in Frankrijk, of Audi in Duitsland. Vaak vind je er occasies die een kwart tot de helft goedkoper zijn dan bij ons. Het gaat dan vaak over directiewagens of wagens die dienst hebben gedaan als demomodel. Een auto importeren is makkelijker dan je denkt. Al moet je wel de nodige formaliteiten vervullen.

Btw bij nieuwe en tweedhandsauto’s uit het buitenland

De Belgische overheid maakt een onderscheid tussen nieuwe en tweedehands auto’s. Een geïmporteerde auto wordt als ‘nieuw’ beschouwd als je hem koopt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname of als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat. Bij een nieuwe wagen betaal je geen btw in het land waar je de wagen koopt, maar wel in België. Er geldt dan een btw-tarief van 21%, tenminste als je een wagen importeert uit de Europese Unie.

Is de auto die je koopt niet nieuw, dan betaal je de btw in het land van aankoop. Bij een aankoop van een andere particulier hoef je trouwens geen btw te betalen, alleen als je bij een handelaar koopt wél. 

Hoe breng je de wagen legaal naar België?

Als je de wagen de grens overbrengt, heb je transitplaten nodig. Vraag deze aan bij het land van aankoop. Je kan dit het beste regelen via de handelaar van wie je de wagen koopt.

De buitenlandse transitplaten en de bijhorende documenten heb je ook nodig voor de technische keuring in geval van een niet-nieuwe wagen.

Auto importeren naar België: stappenplan

Nieuwe auto importeren

Douancecontrole: Breng je een voertuig binnen in België doe dan eerst aangifte bij de douane. Dit doe je via de E705-applicatie op MyFin

Formulieren indienen: Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier) en het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’. Op de aankoopprijs betaal je 21% btw. Zodra de btw betaald is, kleeft de douane een E705-vignet op je aanvraag tot inschrijving en is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.

Inschrijving: Koop je een nieuwe auto in het buitenland, dan bezorgt de garagehouder je het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’. Dat ingevulde en ondertekende formulier bezorg je aan je verzekeraar samen met een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar regelt dan de inschrijving van je voertuig via WebDIV voor je en brengt dan ook de BA-verzekering in orde.

Niet-nieuwe auto importeren

Douanecontrole: Zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier), het gelijkvormigheidsattest en het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs van het voertuig. Daarna krijg je van de douane een E705-vignet. Daarmee is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.

Technische keuring: Daarna moet je met je voertuig naar de technische keuring, en krijg je een formulier ‘aanvraag tot inschrijving’. 

Inschrijving: Het ondertekende formulier ‘aanvraag tot inschrijving’ bezorg je aan je verzekeraar, samen met het vignet E705, het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs, een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar brengt de inschrijving van je voertuig via WebDIV in orde, net zoals de verzekering BA.

Sloot jij wel de meest voordelige autoverzekering af? Maak een vergelijking via Mijnvergelijker.be en kom te weten of je voor de juiste autoverzekering koos.