Het Vias institute, vroeger het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid, onderzocht het verschil in de verbruikskosten tussen elektrische auto’s vs benzine. Wat is het grootste verschil tussen deze twee? En wat heeft de TCO of total cost of ownership hiermee te maken? Mijnvergelijker.be onderzocht de verschillen bij verschillende auto’s.
Is elektrisch rijden goedkoper dan benzine?
Ja, op lange termijn is elektrisch rijden goedkoper dan rijden op benzine. Dat komt doordat de prijs die je betaalt per kilometer bij diesel- of benzineauto’s hoger ligt. Verder liggen de kosten qua onderhoud voor een elektrische auto doorgaans lager.
Wat is TCO?
De TCO zijn alle kosten die je als eigenaar draagt tijdens de totale levensduur van de wagen. Het gaat dan niet alleen om de aankoopprijs, maar ook alle andere kosten zoals brandstof, verzekering, onderhoudskosten en inschrijvingstaks. Daarvan trek je dan nog eens de restwaarde af die je krijgt bij verkoop van je voertuig.
Als vandaag veel mensen nog een dieselwagen kopen, is dit omdat de aankoopprijs ervan lager ligt dan die van een elektrische auto. Maar de goedkoopste wagen in aankoop is niet altijd de goedkoopste wagen op lange termijn. Zo zorgen de CO2-uitstoot en de restwaarde vaak voor een hogere TCO, wat het voor jou als eigenaar van de auto niet meteen voordeliger maakt. De TCO biedt je dus een duidelijke weergave van de totale kosten van een voertuig.
TCO elektrische auto vs benzine
Voor een goede vergelijking tussen de verbruikskosten van een elektrische en benzineauto is niet alleen de aankoopprijs belangrijk. Beter is om de verbruikskosten te vergelijken a.d.h.v. de TCO of total cost of ownership. De totale eigenaarskosten (TCO) van een elektrisch model liggen gemiddeld lager dan voor een benzine- of dieselversie. Onder meer de hogere restwaarde die de eigenaar achteraf krijgt speelt daarbij een rol.
TCO berekening van Vias
Verkeersinstituut Vias ging voor zijn onderzoek uit van een gemiddelde levensduur van een auto van negen jaar, en een totaal afgelegde afstand van 135.000 kilometer. De resultaten van de studie:
Gemiddelde TCO | |
TCO elektrische wagen (volledige levensduur) | € 69.290 |
TCO benzineauto | € 71.361 |
TCO dieselauto | € 71.547 |
…maar TCO is sterk afhankelijk van het model
Als je de TCO gaat vergelijken van verschillende types auto’s, dan blijkt de algemene regel niet meer op te gaan. Vooral de kleine en compacte e-auto’s scoren qua TCO helemaal niet zo goed als de benzine- en soms de dieselmodellen. De aankoopprijs van een kleine e-wagen is relatief hoog, net als de verbruikskosten.
Simulatie TCO Peugeot 208 (klein) | |
TCO Elektrische versie | € 56.872 |
TCO Benzine | € 52.577 |
TCO Diesel | € 52.421 |
Simulatie TCO VW Golf (compact) | |
TCO Elektrische versie | € 63.763 |
TCO Benzine | € 59.635 |
TCO Diesel | € 65.675 |
Verzekering voor een elektrische wagen
De verzekeringspremie van een elektrische auto maakt wél altijd het verschil. De premie ligt voor elektrische auto’s sowieso altijd lager dan voor benzine of diesel. Dat komt omdat bestuurders met een kleine ecologische voetafdruk vaak een korting op hun autoverzekering krijgen.
Elektrische auto’s zijn immers veel milieuvriendelijker aangezien ze een pak minder CO2 uitstoten. Daarom geven nogal wat verzekeraars ecokortingen. Die kunnen oplopen tot wel 30% op de verzekering BA, en een aanzienlijke korting op de omniumformules.
Vergelijk via Mijnvergelijker.be
Via Mijnvergelijker.be vergelijk je autoverzekeringen voor verschillende versies van een bepaald model of gelijkaardige modellen, van brandstof tot hybride. De besparing die je met een elektrisch model kunt doen is significant, ook al is de aankoopprijs misschien hoger. De prijs van een full-omnium voor een Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld bedraagt zo’n 1.374 euro per jaar. Maar voor de benzineversie betaal je 1.833 euro per jaar. Start met vergelijken en besparen hieronder: