Hoe zit het met het onderhoud en de herstellingen voor huurder en verhuurder? Wie wordt aansprakelijk gesteld? Wie de kosten uiteindelijk betaalt, hangt voor een groot deel af van de oorzaak. Mijnvergelijker.be geeft uitleg en voorbeelden in onderstaand artikel.
Vlaams Woninghuurdecreet
In het Vlaams Woninghuurdecreet staat geformuleerd wie voor wat verantwoordelijk is. Welke herstellingen ten laste van de huurder vallen en welke ten laste van de verhuurder. Daarnaast wordt ook de regelgeving toegelicht. Het decreet is van toepassing op alle huurcontracten die vanaf 1 januari 2019 zijn afgesloten voor een Vlaamse huurwoning.
Herstellingen verhuurder en huurder
Reparaties die nodig zijn door ouderdom of schade door overmacht zijn altijd op rekening van de verhuurder. Herstellingen die nodig zijn door foutief gebruik of slecht onderhoud door de huurder, zijn voor rekening van de huurder. Daarnaast zijn er ook kleine herstellingen ten laste van de huurder, zoals: gras maaien, gebroken glas vervangen, kapotte stopcontacten herstellen, …
Voorbeeld 1: WC verstopt huurwoning
Of huurder of verhuurder opdraait voor de kosten van een verstopte WC hangt af of de verstopping is veroorzaakt door de huurder zelf. Maar in geval van overmacht, zoals bij het lekken van water uit een buis, contacteer je het beste direct de verhuurder. De verhuurder is dan verantwoordelijk voor de reparatie.
Voorbeeld 2: Een plan valt op de keukenvloer waardoor een tegel breekt.
Als je per ongeluk tijdens het koken een pan laat vallen, dan ben jij aansprakelijk voor de schade. Jij moet ervoor zorgen dat de tegel weer in zijn oorspronkelijke staat hersteld wordt. Jij bent er als ‘goede huisvader’ immers voor verantwoordelijk dat de huurwoning in dezelfde staat wordt teruggegeven als waarin je ze ontvangen hebt. Te repareren op jouw kosten dus. Maakt ook bij de start van het huurcontract een plaatsbeschrijving op. Zo vermijd je latere discussies.
Voorbeeld 3: je zoontje maakt krassen op de kookplaat
Stel: je zoontje beschadigt per ongeluk de keramische kookplaat in de keuken van je huurwoning. Het glas raakt gebarsten, omdat hij er met iets te veel geweld een glas op heeft gezet. In dat geval ben jij duidelijk verantwoordelijk, omdat het gaat om foutief gebruik. Maar er is ook goed nieuws: dit valt in je brandverzekering wel onder ‘glasbreuk’. Daardoor zal je verzekeraar deze schade ten laste nemen.
Hoe verwittig je de verzekeraar bij een schadegeval?
Als je schade aan je huurwoning of je inboedel (als je ook een inboedelverzekering hebt) vaststelt, moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij je verzekeraar. Je bent niet verplicht om elk schadegeval te melden. Als het om kleine schade gaat, kun je ervoor kiezen om de herstelling zelf te betalen. Je houdt dan best rekening met de vrijstelling of franchise die in je polis bepaald wordt.
De meeste verzekeraars hebben een apart noodnummer voor dringende hulp wanneer je schade aan je woning hebt, vaak is dat nummer 24 uur op 24 bereikbaar. De snelste manier om schade aan te geven is online. Veel verzekeraars hebben een schadeformulier op hun website staan, of je kan inloggen in de klantenzone. Maak zeker foto’s van de beschadigingen aan je woning of inboedel, en upload die bij je online aangifte. Daarna zul je een bestek moeten laten opmaken voor de verzekeraar. Gaat de verzekeraar akkoord met die kostenraming, dan kun je de schade laten herstellen.
Wil jij weten of je de voordeligste brandverzekering afgesloten hebt? Vergelijk via onderstaande knop verschillende brandverzekeringen en krijg het beste aanbod.