De diefstalverzekering

Was jij ooit het slachtoffer van een diefstal of inbraak in je woning? Je bent niet alleen. In België tellen we jaarlijks namelijk duizenden woninginbraken. Een diefstalverzekering is daarom geen overbodige luxe, maar een must om je woning en inboedel extra te verzekeren. Lees hieronder alles over de diefstalverzekering en om diefstal tegen te gaan.

Wat dekt de diefstalverzekering?

Een diefstalverzekering is geen verplichte, maar een aanvullende waarborg die je kan afsluiten bij je brandverzekering. Ze dekt de waarde van de gestolen spullen, maar ook schade die aan je goederen of woning werd toegebracht bij een (poging tot) inbraak. Naast de diefstalverzekering zijn ook de familiale verzekering en rechtbijstandsverzekering twee aanvullende verzekeringen.

Wanneer Tim thuis komt na zijn werk, is het hele huis overhoop gehaald. De achterdeur werd geforceerd en is helemaal stuk. De dieven hebben ook enkele waardevolle spullen van Tim meegenomen. Tim belt naar de politie om een procesverbaal te komen opmaken. Dat heeft hij nodig voor de aangifte van de schade bij zijn verzekeraar.

Toen Tim zijn huurdersaansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten, heeft hij ook zijn inboedel verzekerd en een aanvullende diefstalverzekering genomen. De verzekeraar betaalt de kosten van de kapotte achterdeur en de gestolen items, na aftrek van de franchise. 

Is een diefstalverzekering nuttig?

Zonder diefstalverzekering wordt de schade door (poging tot) inbraak aan de woning niet vergoed en uiteraard de gestolen spullen ook niet. Dankzij een diefstalverzekering geniet je dus van een ruimere dekking. Bovendien komt deze verzekering ook tussen bij diefstal en inbraak op vakantie.

Wanneer komt je verzekeraar niet tussen?

Je verzekeraar kan een terugbetaling soms weigeren. Bijvoorbeeld: wanneer er geen sporen van inbraak zijn vastgesteld. Volgende twee voorwaarden zijn onder meer van toepassing:

  • Alle ramen en deuren moeten gesloten zijn: ramen en deuren moeten tijdens je afwezigheid gesloten en vergrendeld zijn. Dit geldt ook voor ramen die opstaan om kamers te verluchten.
  • Woning moet regelmatig bewoond zijn: afhankelijk van verzekeraar tot verzekeraar moet je minimaal 250 nachten in je woning verblijven. Blijf je niet regelmatig overnachten, dan kan je verzekeraar je verplichten om een alarminstallatie te installeren. Een andere optie is een premieverhoging. De kans op inbraak neemt namelijk toe als je voor een langere periode niet thuis bent.

Wat moet je doen na een inbraak?

Als je een schadeclaim indient bij de verzekeraar, moet je op enkele zaken letten. Dit mag je niet vergeten:

  1. Bel de politie: na een (poging tot) inbraak moet je steeds een proces-verbaal laten opmaken door de politie. Dit is belangrijk voor de aangifte in je diefstalverzekering. Het PV-nummer moet je bij de aangifte vermelden.
  2. Ruim niet op: ruim niet op en verwijder geen voetsporen of vuile vingers. Zo verwijder je geen aanwijzingen of sporen. Maak foto’s van de toestand van je woning, zoals je ze hebt aangetroffen. Dit is belangrijk om het strafdossier op te maken en om de schade bij de verzekering aan te geven.
  3. Doe aangifte bij je verzekeraar: in de aangifte vermeld je het PV-nummer en voeg je ook best de foto’s van de schade toe. Maak ook een lijst van de spullen die verdwenen zijn. Een zo volledig mogelijke aangifte zorgt er meestal voor dat je snel vergoed wordt.

Ben jij nog op zoek naar een brandverzekering met een aanvullende diefstalverzekering? Maak een vergelijking via onze website en ontdek de brandverzekering die echt bij je past.

Brandverzekeringen vergelijken