Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Telecom betalen via domiciliëring? Niet zonder risico’s!

Vrouw ziet dat ze oververzekerd is op polis.

Niet alleen je energiecontract, maar ook je telecomfactuur kan je via domiciliëring betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien blijkt het ook niet zo voordelig te zijn. Mijnvergelijker.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.

Via domiciliëring betalen

Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk

Bovendien geniet je soms van een korting. Door de automatische betaling hebben ze namelijk meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.

Waarom niet?

Hoewel domiciliëring zijn voordelen heeft, heeft het ook zijn nadelen. Bij een manuele betaling moet je het te betalen bedrag zelf ingeven. Hierdoor merk je sneller wanneer het bedrag op je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt. Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring vaak betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. 

Nieuwe wetgeving

Het is niet altijd even eenvoudig om een domiciliëring stop te zetten. Vroeger kon je dit stopzetten via je bank, maar sinds 2014 kan dat niet meer. Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. 

Zet je de automatische betaling stop via je bank, dan blijft de overeenkomst met de schuldeisende firma wel nog doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan jou ook niet verder helpen.

Wettelijke bescherming

Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Ben je niet akkoord, dan heb je acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kan toekomstige betalingen meteen ook blokkeren. 

Let op: de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator internetdiensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. 

Definitieve stopzetting

Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen verwijst die je door naar de organisatie die instaat voor de schuldinning. 

In je contract staat vermeld bij welke partij je moet aankloppen en hoe een stopzetting moet gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.

Aandachtspunt bij overstappen

Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je je contract bij een telecomoperator stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Mijnvergelijker.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.