Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Een duidelijke inboedelbeschrijving opstellen: zo doe je dat

Artikel gecontroleerd door Birgit Verbruggen, expert brandverzekeringen

Stel: je sluit een brandverzekering af met een inboedelverzekering. Bij een woningbrand blijkt dat niet al je spullen, je inboedel, gedekt zijn. Zonde! Het is daarom belangrijk dat je een correcte inboedelbeschrijving opmaakt om de juiste waarde van je bezittingen in te schatten. Zo ben je niet onderverzekerd en krijg je een correcte schadevergoeding van je verzekeraar bij een schadegeval.

De inboedelverzekering is dat deel van je brandverzekering dat niet de schade dekt aan het gebouw waarin je woont, maar wat erin zit: je inboedel of losse spullen. Dingen die je kan meenemen, zoals je bed, je computer, je elektrische apparaten, je meubels en je kleding. Om goed verzekerd te zijn, is het belangrijk dat je de waarde van je bezittingen zo nauwkeurig mogelijk inschat. Alleen zo ben je zeker dat je de juiste schadevergoeding van je verzekeraar krijgt bij een schadegeval. De meeste verzekeraars vragen om zelf de waarde van de inboedel te schatten. Maar hoe bepaal je het bedrag van je inboedel?

1. Maak een lijst van alle spullen die je in huis hebt

Probeer de lijst zo gedetailleerd mogelijk te maken. Dure bezittingen zoals designkledij, een prijzige fiets of juwelen mogen niet ontbreken op je lijst. Als je aankoopbewijzen of facturen van je spullen hebt, stop ze dan samen in een digitaal mapje. Maak dan een schatting van de kostprijs als je al die spullen nu opnieuw zou moeten aankopen. De som van alle aankoopprijzen is de te verzekeren waarde van je inboedel.

2. Neem zaken waarvan je geen factuur hebt op in de lijst

Vergeet niet de zaken te vermelden waarvan je geen facturen meer hebt, zoals de spullen die je geërfd hebt. Ook juwelen of kunstwerken die je hebt gekregen, moet je zeker in je inboedel opnemen. Voor de waardebepaling daarvan moet je misschien wel een specialist aanspreken. 

TIP: Kunstwerken, juwelen en antieke meubels neem je best op in een aparte lijst, die je in samenspraak met je verzekeraar aan je polis toevoegt. Daarin staat ook de waarde van elk voorwerp afzonderlijk vermeld. Met deze ‘verzekering in aangenomen waarde’ is er bij brand of diefstal geen discussie over de waarde van elk duur voorwerp. Zeker spullen met een waarde van meer dan 10.000 euro moeten op die speciale lijst staan. Heel wat verzekeraars vergoeden bij een schadegeval, maar tot maximaal 10.000 euro per stuk, tenzij het stuk op een aparte lijst staat. 

3. Moet je van alles bewijsstukken hebben?

Normaal gezien hoef je de waarde van de inboedel die je wil verzekeren niet aan te tonen. Stel bijvoorbeeld dat een brand een deel van je inboedel heeft vernield. Als na zo’n gedeeltelijke brand de verzekeringsexpert langskomt, kijkt hij altijd naar het onbeschadigde deel van je inboedel. Zo probeert hij de waarde van het afgebrande gedeelte in te schatten. Toch zien we in de praktijk dat dit vaak tot discussies leidt over de werkelijke waarde van bepaalde voorwerpen. Met aankoopbonnetjes en facturen kan je dergelijke discussies beperkt houden.

Hetzelfde geldt ook voor de bepaling van de schadevergoeding bij diefstal. Bijna altijd zal de expert je vragen om aankoopbewijzen of facturen van de gestolen voorwerpen voor te leggen. Alleen zo kan hij een correcte inschatting maken van de schadevergoeding die uitgekeerd moet worden. Om discussies te vermijden, kan je dus beter zoveel mogelijk ‘bewijs’ hebben in de vorm van bonnetjes en facturen, eventueel gestaafd met een foto. Heb je geen aankoopfacturen, dan krijg je vaak lagere bedragen terugbetaald dan de prijzen waarvoor je je spullen effectief gekocht hebt. 

4. Bewaar facturen online

Alle aankoopbonnetjes en facturen fysiek bijhouden in je woning of appartement is geen goed idee. Bij een brand is de kans groot dat je ook al die documenten verliest in het vuur. Bewaar dergelijke bewijsstukken dus online in de cloud, in een beveiligde digitale kluis waartoe jij alleen toegang hebt. Je kan ze uiteraard ook in een fysieke kluis bij de bank bewaren. 

5. Herbekijk het verzekerde bedrag om de zoveel jaar

Grote aankopen gedaan? Check dan zeker het bedrag waarvoor je inboedel verzekerd is, en vraag indien nodig aan je verzekeraar om het te verhogen. Vergeet niet dat ook je verzekeringspremie waarschijnlijk zal stijgen! 

Snel en eenvoudig verzekeringen vergelijken? Op Mijnvergelijker.be vergelijk je makkelijk diverse verzekeraars, en zie je meteen hoeveel je kan besparen op je verzekering!