Daarom is de waarde van je auto zo belangrijk voor je verzekering

Vader en kinderen laden de auto op met een laadpaal.
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

Er zijn 3 verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Zo bestaat er de cataloguswaarde, inruilwaarde en dagwaarde. Wat is het verschil tussen deze drie? Mijnvergelijker.be zocht het uit.

Soms moet je exact weten hoeveel je auto op een bepaald moment waard is. Dit kan het geval zijn als je een nieuwe verzekering afsluit, je auto wil verkopen of wanneer je auto na een ongeval ‘perte totale’ is. Er bestaan drie soorten waardebepalingen: de cataloguswaarde of aangenomen waarde, de inruilwaarde en de dagwaarde.

Cataloguswaarde

Dit is de oorspronkelijke prijs van je wagen, als je hem nieuw koopt als particulier. Deze waardebepaling wordt door je verzekeraar gebruikt om de prijs van je autopremie te berekenen, tenminste als je een mini-omnium of een full omnium hebt. Ook bij een totaal verlies of diefstal van je auto berekent de verzekeraar de schadevergoeding op basis van de cataloguswaarde.

De cataloguswaarde is de prijs van een nieuwe wagen bij verkoop aan een particulier. Daarbij zijn opties en btw inbegrepen, maar eventuele kortingen niet. De cataloguswaarde kan je bewijzen met de aankoopfactuur. Er zijn ook diverse websites waarop je de cataloguswaarde van auto’s kan terugvinden. 

Inruilwaarde

Dit is de prijs die de garage je aanbiedt wanneer je je vroegere auto inruilt voor een nieuw model. Als je een nieuwe auto koopt, ontvang je in ruil voor je oude wagen nog een bedrag. Dat bedrag is de inruilwaarde. Op zich is de inruilwaarde dus niet belangrijk voor de berekening van de verzekeringspremie van een tweedehandswagen.

Hoe berekenen? Het is de garage zelf die op basis van een vergelijkbaar type wagen de inruilwaarde bepaalt.

Dagwaarde 

De dagwaarde noemen we ook wel de marktwaarde, reële waarde of werkelijke waarde. Dit is de prijs die wordt gehanteerd bij de verkoop van een tweedehandsauto. Ook voor het bepalen van de verzekeringspremie bij een tweedehandsauto hanteren we vaak de dagwaarde. 

Verzekeraars baseren zich ook op de dagwaarde als ze bepaalde schade moeten vergoeden. Ze schakelen een expert in die nagaat of de schadekosten de werkelijke waarde of dagwaarde overstijgen. Als dat zo is, verklaart de expert de auto perte totale. De schade wordt niet meer gerepareerd. We noemen dit ‘economisch totaal verlies’. ‘Technisch totaal verlies’ is er wanneer de auto zodanig beschadigd is, dat een herstelling niet meer kan plaatsvinden. De dagwaarde is eigenlijk de waarde vóór het ongeval, en dat bedrag wordt aan je uitgekeerd.

Hoe berekenen? Bij de bepaling van de dagwaarde wordt er rekening gehouden met de ouderdom van je auto en de staat van de auto. Daarnaast spelen ook het merk, het model, het type en de serie een rol, net zoals het aantal afgelegde kilometers en de accessoires in je auto zoals airco of verwarmde zetels.

Snel en eenvoudig verzekeringen vergelijken? Met Mijnvergelijker.be vergelijk je makkelijk diverse verzekeraars, en zie je meteen of je kan besparen op je verzekering!