Afgekeurd op de autokeuring? 7 tips om er volgende keer wel door te zijn!

Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

Als je met je auto naar de keuring moet, wil je uiteraard dat je wagen goedgekeurd de weg op kan. Krijg je na de keuring toch een rode kaart, dan moet je na twee weken opnieuw naar de keuring. Om er die tweede keer toch door te zijn, geeft Mijnvergelijker.be je de nodige tips.

Om geld uit te sparen, controleer je beter je auto voordat je naar de keuring vertrekt. Zo verklein je de kans dat je na twee weken terug moet. Vergeet niet dat de technische controle minimaal € 38,50 kost. Dit wil je uiteraard geen twee keer betalen. Ga even langs bij je garage voor een preventief nazicht voordat je naar de autokeuring gaat. Een erkende dealer kan namelijk je auto beter voorbereiden op de controle dan jijzelf. 

Hij kan bijvoorbeeld de lichten perfect afstellen volgens de normen van de keuring of bepaalde mankementen waarnemen. Onder die mankementen vallen bijvoorbeeld een kapotte brandblusser of een lichten die niet werken. 

1. Brandblusser vervallen

Brandblussers moeten normaal om de vijf jaar worden vervangen. Check dus zeker of je brandblusapparaat de vervaldatum nog niet overschreden heeft. De vervaldatum staat altijd duidelijk aangegeven op het etiket.

2. Lichten die niet werken

Zowel dagrijlichten, achterlichten, stoplichten, achteruitrijlichten, mistlichten en richtingwijzers worden getest tijdens de technische controle. Ze moeten dus allemaal uitstekend werken. 

3. Verklikkerlichtjes moeten werken

Op je dashboard zie je normaal gezien verklikkerlichtjes. Die geven aan of je met grootlichten of mistlichten rijdt, en of je richtingaanwijzers gebruikt. Ook die verklikkerlichtjes moeten allemaal functioneren zoals het hoort.

4. Te ondiepe groeven in je banden

Ook je banden worden op de technische keuring onder de loep genomen. De tekening van de hoofdgroeven van de banden (de profieldiepte) moet minstens 1,6 mm diep zijn.

Let op: ook als je banden ongelijkmatig afgesleten zijn, is de kans groot dat je een rode kaart krijgt. De controleurs keuren de bandenspanning niet, maar dat moet je wel zelf regelmatig doen. Een band met te lage spanning leidt immers tot ongelijkmatige slijtage en die komt tijdens de controle sowieso aan het licht. Banden op de juiste spanning zijn ook heel belangrijk voor de ophangingstest, waarbij de technici controleren of de ophanging van je auto genoeg contact houdt met het wegdek.

5. Ontbrekende documenten

Naast de technische keuring van je auto wordt ook nagegaan of je de verplichte boorddocumenten kan voorleggen. Deze boorddocumenten moeten aanwezig zijn in je voertuig: 

  • het gelijkvormigheidsattest
  • het inschrijvingsbewijs
  • het verzekeringsbewijs
  • het recentste keuringsbewijs van je auto

6. Ontbrekende accessoires

In je auto zijn naast een brandblusapparaat ook een verbanddoos, een gevarendriehoek en een fluovestje met de vermelding EN471 verplicht. Heb je die ooit al eens gebruikt, check dan voor de keuring zeker of al die accessoires nog in je auto liggen.

7. Tot slot: schakel je motor niet uit

De meeste chauffeurs schakelen de motor van hun auto uit als ze in de wachtrij van de technische keuring staan. Dat is geen goed idee. Als de motor afkoelt en opnieuw start, doet het elektronisch motorbeheer er alles aan om de motor weer op de ideale temperatuur te krijgen. Dat leidt tot hogere toerentallen of een brandstofmengsel dat rijker is. Maar paradoxaal genoeg leidt dat ook tot meer vervuilende emissies, waarvoor je tijdens de keuring een rode kaart kan krijgen!