Een auto kopen
Voor de keuze van de auto die je koopt, is het nuttig om stil te staan bij het gebruik dat je ervan maakt. Rij je telkens korte afstanden, of toch behoorlijk lang? Rij je enkel in je vrije tijd of doe je ook verplaatsingen naar je werk? Afhankelijk daarvan, kan je kiezen voor een diesel-of eerder een benzineauto, een nieuwe of een tweedehandse. Is een elektrische auto het overwegen waard? Ook de kosten verbonden aan de aankoop en het gebruik van de auto, kunnen de keuze beïnvloeden.
Met welke kosten moet je rekening houden?
Je hebt je eigen nummerplaat nodig, hiervoor moet je je auto laten inschrijven bij DIV. Een standaard nummerplaat kost je 30 euro. Om de nummerplaat aan te vragen, heb je het formulier “Aanvraag tot inschrijving van een voertuig”, het roze formulier, nodig, dat de verkoper je moet bezorgen. De verkoper heeft de auto laten keuren voor verkoop. Op het roze formulier is een stempel van de autokeuring aangebracht, als bewijs dat de keuring gebeurd is. Dit formulier is 2 maanden geldig na de keuring. Het roze formulier bezorg je aan de verzekeraar die je wagen zal laten inschrijven bij de Dienst voor Inschrijving van voertuigen. De nummerplaat wordt dan met de post bij je thuis, of bij de garage geleverd.
Eens je wagen is ingeschreven, ontvang je een aanslagbiljet voor de Belasting op Inverkeerstelling (BIV). De BIV is een eenmalige belasting, afhankelijk van het vermogen van je auto, die wordt aangerekend bij de inschrijving van de wagen. Elektrische wagens zijn vrijgesteld van BIV.
Jaarlijks betaal je verkeersbelasting die ook afhankelijk is van het vermogen van je auto. Op een elektrische wagen betaal je ook geen verkeersbelasting.
Een auto importeren
Ben je afkomstig van een andere EU-lidstaat en heb je je auto meegebracht vanuit je thuisland, dan moet de wagen worden ingevoerd. Het stappenplan voor de invoer van je auto vind je hier.
Moet je je auto laten invoeren vanuit een derde land (geen EU-lidstaat) dan moet de wagen ook worden ingeklaard bij de douane.
Welke verzekering kiezen?
Je mag met je wagen de openbare weg niet op zonder verzekering. Ook als je auto in de straat geparkeerd staat, moet hij verzekerd zijn.
In België is het verplicht om je auto te verzekeren met minstens een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA). Deze verzekering vergoedt lichamelijke of materiële schade aan derden. Daarnaast heb je twee mogelijke uitbreidingen van je polis:
Mini omnium/casco: vergoedt brandschade, diefstal, glasbreuk, natuurrampen en aanrijding met dieren.
Full omnium/casco: vergoedt ook de schade aan je eigen auto wanneer je zelf een ongeval hebt veroorzaakt.
Een gunstige premie kan doorslaggevend zijn om een bepaalde autoverzekering af te sluiten. Om de prijs van een autoverzekering te berekenen, worden heel wat elementen in rekening gebracht. Deze elementen zijn afgestemd op jouw situatie, waardoor de prijs van een autoverzekering heel persoonlijk is. Kom hier te weten hoe de premie van je autoverzekering berekend wordt.
Internationaal rijbewijs
Alle landen van de Europese unie aanvaarden het nationaal rijbewijs van andere Europese landen. Ben je een Spanjaard en verblijf je tijdelijk in België? Je kan met je Spaans rijbewijs blijven rijden. Maar natuurlijk niet eindeloos. Je mag gedurende 185 dagen blijven rijden met je buitenlands rijbewijs. Dit geldt ook voor landen die niet tot de Europese Unie behoren. Daarna kan je jouw nationaal rijbewijs inruilen voor een Belgisch als je rijbewijs erkend is en je langer dan 6 maanden bent ingeschreven in het Belgisch bevolkingsregister.
Wordt je rijbewijs niet erkend door de Belgische staat? In dat geval zal je jouw rijbewijs opnieuw moeten behalen door een theoretisch en praktisch rijexamen te doen.
De laatste jaren wordt het Europese rijbewijs uitgegeven in een bankkaartmodel. Dit rijbewijs is 10 jaar geldig. Na 10 jaar moet je het verlengen. Hiervoor moet je geen rijexamen doen. Als je nog een papieren versie zou hebben, dan zal je uitgenodigd worden door je stad of gemeente om dit te laten vervangen door een elektronisch rijbewijs.
De boorddocumenten
In België ben je verplicht om als chauffeur een geldig rijbewijs en je identiteitskaart bij je te hebben. De passagiers ouder dan 14 jaar moeten ook steeds een identiteitskaart bij zich hebben in de wagen. Ook het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs moeten zich in de auto bevinden. Sinds 1 juli 2020 is het niet meer verplicht het verzekeringsbewijs op papier in je auto te hebben, de versie op je smartphone is ook geldig.
Is je auto ouder dan vier jaar, dan moet er een geldig keuringsbewijs bij je boorddocumenten zitten. Dit document toont aan dat je wagen een technische keuring heeft ondergaan en werd goedgekeurd voor de openbare weg (groen). Is het keuringsbewijs rood, dan werd je wagen technisch afgekeurd en mag je er dus niet meer mee op de openbare weg.
Verplichte veiligheidsaccessoires in België
In België is het verplicht om een gevarendriehoek, een brandblusser en een verbanddoos in je auto te hebben. Als bestuurder ben je verplicht een fluovestje aan te doen als je uitstapt op een plaats waar je niet mag stoppen of parkeren. Bij een ongeval is dit vaak het geval. Je kan enkele extra fluovestjes meenemen om je passagiers veilig uit te laten stappen. Zorg ervoor dat deze vestjes altijd binnen handbereik liggen.
Als je een nieuwe of een tweedehands auto koopt bij een handelaar, is deze verplicht om een brandblusser bij je auto te leveren. Koop je een tweedehands auto van een particulier dan is dit geen verplichting. Let er dus op dat de houdbaarheidsdatum van je brandblusser nog niet is verstreken. Je moet deze ongeveer om de vijf jaar vervangen.
Lage-emissiezones (LEZ)
Een lage-emissiezone is een gebied waarin bepaalde voertuigen niet binnen, of slechts onder bepaalde voorwaarden, mogen omdat ze te vervuilend zijn. Rij je met een niet-toegelaten voertuig een LEZ binnen, dan krijg je een boete. Een LEZ wordt aangeduid met verkeersborden en is 7 dagen op 7 en 24 uur per dag van toepassing. In Vlaanderen bevinden de lage-emissiezones in Antwerpen en Gent. Het Brussels hoofdstedelijk gewest is bijna volledig een LEZ. Verschillende steden onderzoeken momenteel de mogelijkheden om een LEZ in te voeren. De komende jaren worden deze wellicht dus nog uitgebreid.