Rijhulpsystemen op een rijtje
1. Adaptive Cruise Control
Een cruise control is een middel om de snelheid van een voertuig vast te zetten, zonder dat je gas hoeft te geven. De ‘Adaptive Cruise Control’ gaat nog een stapje verder. Deze past de snelheid van je wagen aan, zodat er een veilige afstand wordt gehouden tussen jouw voertuig en het voertuig van je voorligger. Van zodra de afstand tussen jouw auto en die van je voorligger opnieuw voldoende veilig is, schakelt je wagen opnieuw over op de originele snelheid.
2. Automatisch noodremsysteem (AEB)
Een AEB-systeem is een noodremsysteem dat zelfstandig ingrijpt wanneer de bestuurder (na diverse waarschuwingen), niet remt.
3. Dodehoeksignalisatie (Blind Spot System)
Een dodehoeksignalisatie is geïntegreerd in je spiegels en verwittigt je als een voertuig, voetganger of fietser zich in de nabijheid van je wagen bevindt, maar voor jou als bestuurder niet zichtbaar is. Er zal een lampje branden op je spiegels om je hiervan te verwittigen, zodat je weet dat je bijvoorbeeld niet van rijstrook kan veranderen.
4. Voetgangersairbag
5. Parkeerhulp
In je wagen geïntegreerde sensoren en camera’s begeleiden je tijdens het parkeren. Wanneer je een hindernis rond je wagen te dicht nadert, geeft het systeem je een signaal, waardoor je kan bijsturen en de hindernis vermijden. Hierdoor vermindert de kans dat je je wagen beschadigt tijdens het parkeren.
6. Rijstrookondersteuning (Lane assist)
Rijstrookondersteuning geeft je een signaal wanneer je je rijstrook verlaat, of afwijkt van je rijbaan zonder dat je je richtingaanwijzers gebruikt. Bepaalde systemen gaan zelfs zo ver, dat ze ingrijpen door bijvoorbeeld je rijrichting licht aan te passen.
7. Vermoeidheidsdetectie (Driver Activity Assistent)
Vermoeidheidsherkenning houdt het rijgedrag van de bestuurder in de gaten. Zodra de bestuurder tekenen van vermoeidheid vertoont, adviseert de Driver Activity Assistant om een pauze te nemen. Er verschijnt een melding in het instrumentarium en er klinkt een geluidssignaal in de auto. De bedoeling is simpel, maar belangrijk: de bestuurder laten stoppen en uitrusten, zodat hij zijn weg na een pauze weer veilig en alert kan vervolgen.
8. Automatisch noodoproep (eCall)
eCall staat voor Emergency Call. Bij een ongeval contacteert dit systeem automatisch de 112-centrale. De precieze locatie van het ongeval en het aantal inzittenden van de auto worden aan de hulpdiensten doorgegeven, zodat deze zich beter kunnen voorbereiden en snel ter plaatse kunnen zijn.
9. Automatisch parkeren
De functie automatisch parkeren zal je wagen helemaal autonoom parkeren zonder dat je zelf je stuur of pedalen moet aanraken.
Premievermindering
Wanneer je auto uitgerust is met enkele van deze rijhulpsystemen, vermindert dus de kans op een ongeval. Verschillende verzekeraars belonen je daarom met lagere premies.
De voorwaarden verbonden aan de premievermindering zijn afhankelijk van de verzekeraar. De ene verzekeraar beloont je al voor één rijhulpsysteem, de andere verlangt meerdere rijhulpsystemen.
In de toekomst worden een aantal rijhulpsystemen zelfs verplicht. Om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen, hebben de Europese commissie en het Europees parlement in het voorjaar van 2019 beslist om de noodstopfunctie, de rijstrookondersteuning, de aandachtsassistent en de parkeerhulp te verplichten voor nieuwe auto’s die verkocht worden vanaf mei 2022. Vanaf 2024 zullen deze regels ook gelden voor bestaande modellen.
Denk er dus aan, deze hulpmiddelen maken het niet alleen veiliger voor jou en je passagiers, ze geven ook nog eens een korting op je verzekeringspremie!