Wat is de RSR-lijst/Zwarte lijst?
Alle Belgische verzekeraars die aangesloten zijn bij Datassur, kunnen deze gemeenschappelijke databank te allen tijde raadplegen om na te gaan of hun potentiële klanten in de lijst voorkomen. De bedoeling van deze lijst is om de gegevens die de kandidaat verzekerde aan de verzekeraar bezorgt, te controleren, verzekeringsfraude te bestrijden en wanbetaling of niet-invordering van de franchise te bestrijden.
Waarom sta ik op de Zwarte lijst?
Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder vind je een lijst met mogelijke oorzaken:
- de verzekeraar heeft de polis opgezegd, bijvoorbeeld omdat de verzekerde zijn premie, ondanks verschillende betalingsherinneringen, niet betaald heeft;
- na een ernstig schadegeval en/of een opeenvolging aan schadegevallen;
- het al dan niet bewust verzwijgen van informatie of het afleggen van valse verklaringen in het kader van het sluiten van een verzekeringspolis of naar aanleiding van een schadegeval.
Registraties tengevolge van wanbetaling of niet-invordering van de franchise worden 3 jaar bijgehouden. Alle andere meldingen blijven 5 jaar in het bestand.
Ik sta op de Zwarte lijst, wat nu?
Elke persoon die gemeld staat op de zwarte lijst, heeft het recht om zijn of haar gegevens in te zien. Elk verzoek tot inzage moet schriftelijk verstuurd worden naar Datassur, samen met een kopie van de identiteitskaart waarop naam, voornaam en geboortedatum van de persoon in kwestie vermeld staan. De aanvraag kan gebeuren:
- met het formulier op de beveiligde website van Datassur: https://www.datassur.be/rsr;
- via e-mail: privacy@datassur.be;
- of per post: Datassur, dienst Bestanden, De Meeüssquare 29, 1000 Brussel.
Onterecht op de Zwarte lijst?!
Ben je van mening dat jouw naam onterecht op deze lijst staat, dan kan je steeds aan Datassur een rechtzetting vragen. Uiteraard moet je hiervoor de nodige argumenten en/of bewijsstukken voorleggen. Je schriftelijke aanvraag stuur je naar één van de hierboven vermelde adressen.
Datassur heeft dan een maand de tijd om de verzekerde zijn beslissing te laten weten. Intussen wordt in de Datassur lijst, bij de gegevens van de betrokkene vermeld, dat hij deze betwist. Oordeelt Datassur dat de betwisting onterecht is, dan kan de betrokkene contact opnemen met de Ombudsman van de verzekeringen.
Wanneer je gemeld bent in de RSR-lijst, wordt het een stuk moeilijker om een verzekering te vinden aan de gebruikelijke voorwaarden. Mogelijk zal jouw aanvraag geweigerd worden, of aanvaard aan een hogere premie dan normaal.
Is je verzekeringsaanvraag door 3 verschillende verzekeraars geweigerd, dan kan je je wenden tot het Tariferingsbureau. Deze heeft als opdracht de premie en de verzekeringsvoorwaarden vast te stellen van de bestuurders die op de markt geen BA autoverzekering vinden, of slechts kunnen verzekerd worden aan een zeer hoog tarief.