Hoe werkt het remsysteem?
In moderne auto’s worden meestal schijfremmen gebruikt. Wanneer je het rempedaal van je auto indrukt, worden de remblokken tegen de remschijven aangedrukt. Hierdoor ontstaat wrijving waardoor de schijf, en wat daaraan verbonden is, afremt. Het voordeel van schijfremmen, in vergelijking met de vroeger vaak gebruikte trommelremmen, is dat bij schijfremmen de remkracht evenredig is met de drukkracht van de remblokken, en daardoor is de remkracht goed te doseren. Het nadeel is dat de drukkracht vrij groot moet zijn om de auto voldoende te doen vertragen. Daarom zijn moderne auto’s altijd uitgerust met een rembekrachtiger.
ABS (anti blokkeringssysteem)
Het ABS systeem is een techniek die in 1929 ontwikkeld werd voor het gebruik op vliegtuigen. Eind jaren 50 van de vorige eeuw werd het systeem getest op een motorfiets. Het moderne ABS-systeem werd in 1978 voor het eerst op een auto gemonteerd. Sinds september 2010 is in Europa het ABS-systeem verplicht voor alle nieuwe auto’s.
Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Een sensor detecteert of een wiel dreigt te blokkeren. Als dat zo is, dan neemt het ABS-systeem kort remkracht weg. Zo wordt de mogelijke blokkering vermeden en wordt de remkracht weer hersteld tot een wiel opnieuw dreigt te blokkeren. Er wordt met andere woorden een techniek van “pompend remmen” toegepast. Het grootste voordeel van deze techniek is dat het systeem in geval van een noodstop voorkomt dat de wielen blokkeren, en er dus voor zorgt dat de wagen beter bestuurbaar blijft.
Het belang van een goed werkend remsysteem
Het ligt voor de hand dat een goed werkend remsysteem essentieel is voor de veiligheid van je auto. Bij elk klein onderhoud van de wagen in de garage, wordt daarom het remsysteem nagekeken. De meeste nieuwe wagens zijn uitgerust met een slijtage indicator, die je verwittigt wanneer je remblokken vervangen moeten worden. Heeft je wagen geen slijtage indicator, controleer dan regelmatig zelf de remblokken. Zijn deze minder dan 3 mm dik, dan zijn ze aan vervanging toe. Hoor je een slepend of piepend geluid wanneer je remt, dan zijn de remblokken volledig versleten en moeten ze dringend vervangen worden. Rijden met versleten remmen kan ervoor zorgen dat de verzekeraar, bij een ongeval dat veroorzaakt werd door slecht werkende remmen, het verval van dekking inroept. Hij kan op die manier tussenkomst bij het schadegeval uitsluiten.
Hoe kan je de levensduur van de remblokken verlengen?
Een defensieve rijstijl zal er zeker toe bijdragen dat je remblokken minder snel verslijten. Anticipeer op de verkeerssituaties rondom jou, zodat je tijdig kan reageren en bruusk remmen kan vermijden. Bruusk remmen is namelijk nefast voor de levensduur van de remblokken. Bovendien zorgt een defensieve rijstijl er sowieso voor dat je makkelijker ongevallen kan vermijden.
Pas ook je snelheid aan de weersomstandigheden aan. Matig je snelheid op een regenachtige dag. Een lagere snelheid zorgt ervoor dat je auto een kortere remafstand heeft, en zorgt er dus voor dat de remblokken minder snel verslijten.