Hoe weet je wanneer je gsm-bundel is opgebruikt? Zo vermijd je een torenhoge factuur
Gsm-facturen die schrikwekkend hoog oplopen: het is een bron van ergernis bij veel abonnees. Als je de ‘buitenbundelverbruikswaarschuwing’ al ontvangt, komt die niet altijd op tijd. Hoe komt dat? En wat kan je er aan doen? Want ja, vaak heb je het zélf in de hand.
Wie met een ‘beperkt’ abonnement zit, houdt z’n verbruik best in het oog. Dat kan via je persoonlijk account op de app of website van je operator. Maar wat moeten operatoren volgens de wet precies doen wanneer klanten hun abonnement overschrijden? “Operatoren zijn verplicht een waarschuwing te sturen wanneer je boven je bundel gaat”, zegt Luc Tuerlinckx, ombudsman telecommunicatie. “Dat gebeurt standaard via sms zodra je 50 euro boven je limiet gaat.”
Hou notificaties in het oog
Als klant kan je die limiet verhogen of verlagen. Orange geeft een duidelijk advies: hou je notificaties in de gaten. “Je ontvangt sms-meldingen wanneer je 100% van je volume hebt verbruikt en wanneer je factuur een bepaald bedrag bereikt buiten de bundel. Standaard is dat bedrag inderdaad vastgelegd op 50 euro”, klinkt het bij de operator. “Voor je surfvolume ontvang je een sms wanneer je 80% en 100% van je bundel hebt verbruikt. Als klant heb je ook te allen tijde de keuze om het gebruik van je mobiele internet te blokkeren wanneer je het surfvolume dat is inbegrepen in je abonnement hebt opgebruikt.” Bij Proximus krijg je een sms wanneer je bundel gedeeltelijk of volledig opgebruikt is en nadien wanneer je 10 en 50 euro bovenop je bundel hebt verbruikt. “De sms’en worden meteen naar het betrokken nummer verstuurd”, stelt de operator.
Vertraging
Hoe kan het dan dat je als klant soms toch voor onaangename verrassingen komt te staan? We gaan even terug naar Proximus. Voor oudere abonnementen is er een vertraging die kan oplopen tot 11 uur. Tussen middernacht en 7 uur ’s morgens verstuurt Proximus geen meldingen. Wie mobiel surft met een tablet, krijgt geen sms. Daar verschijnt de melding op het scherm. Als klant kan je dergelijke meldingen ook gewoon uitschakelen.
Bij Base kan je in de klantenzone meldingen instellen voor specifieke verbruiksbedragen of verbruikspercentages. Die meldingen kan je ook via e-mail of op een ander mobiel nummer ontvangen. Handig als je het verbruik van je kinderen mee in de gaten wil houden.
De voorwaarden navragen bij je eigen operator is alleszins aangewezen. Benieuwd welk tariefplan het best bij je verbruik past? Met de prijsvergelijker kan je eenvoudig het voordeligste tarief zoeken.
Buitenland
Ook in het buitenland moet je een melding krijgen. Als je in Europa aan roaming doet, gebeurt dat wanneer je 80% van je volume hebt verbruikt én wanneer je boven het plafond dreigt te gaan. Base waarschuwt zijn klanten evenwel voor vertraging. “Zit je in het buitenland? Je ontvangt de berichten niet onmiddellijk nadat de limiet is overschreden. Het kan tot enkele dagen duren vooraleer ze zijn verwerkt en uitgestuurd – afhankelijk van de buitenlandse operator”, klinkt het. Ook wie een ‘onbeperkt’ abonnement heeft, vraagt bij een buitenlandse trip best vooraf na hoeveel je mag verbruiken. Buiten de Europese Unie zijn operatoren trouwens niet verplicht meldingen te sturen.
Beter voorkomen dan genezen
Volgens de Ombudsdienst voor Telecommunicatie is er van kwaad opzet bij operatoren niet meteen sprake. Zo kan het zijn dat de provider de sms pas stuurt na afloop van de datasessie. Als je op dat moment net een zwaar bestand aan het downloaden bent, kan de factuur al opgelopen zijn. Vaak merkt de klant de melding simpelweg niet of te laat op.
Gouden raad
Beter voorkomen dan genezen, dat is ook hier het advies. Vraag je operator het internetverbruik te blokkeren wanneer je bundel is opgebruikt. Je kunt ook op eigen verzoek een gebruikslimiet instellen. Kinderen in huis? Controleer dan regelmatig het verbruik en laat de melding op je eigen nummer toekomen. En wie op reis gaat, maakt best gebruik van de lokale wifi-verbindingen en zet z’n dataverbinding standaard uit.
Gerelateerde artikels
- Ga je op reis? Zo betaal je niet te veel voor mobiele data in het buitenland
- Hoe vind je het gsm-abonnement dat het best bij je past?
Lees meer over Besparen