Tot zo’n vijf jaar geleden had een verandering van operator inderdaad nog veel voeten in de aarde. Niet zelden bracht het een onderbreking van je bereikbaarheid en een hele administratieve mallemolen met zich mee, inclusief een nieuw nummer. Dat veranderde begin juli 2017 voorgoed, met de invoering van Easy Switch. Dankzij die procedure hoef je enkel nog de gewenste diensten aan te vragen bij je nieuwe operator, en die regelt al de rest. Mét behoud van je nummer.
Als consument krijg je de garantie dat je niet zonder service of met een dubbele facturering komt te zitten. Je krijgt ook de keuze om je nummer al dan niet te behouden. Het enige wat je moet doen, is contact opnemen met je nieuwe operator en aangeven op welke dag je wil overschakelen. Voortaan dus geen excuses meer om niet over te stappen naar een goedkopere provider.
Kan jij geld uitsparen met een overstap? Vergelijk en kies de goedkoopste telecomoperator via Mijnvergelijker.be.
Vergelijken
Alles begint met het vergelijken van de verschillende mobiele operatoren in ons land. Met de vergelijker van Mijnvergelijker.be kan je alle operatoren en hun abonnementsformules vergelijken en zo bepalen wat voor jou de goedkoopste optie is. De vergelijker neemt ook alle tijdelijke promoties mee. Je moet natuurlijk wel rekening houden met jouw profiel: de ene persoon heeft nood aan veel mobiele data, voor de ander volstaat een basisabonnement om enkel mee te bellen en sms’en.
Overstappen
De vergelijking gemaakt? Neem vervolgens contact op met je nieuwe operator en laat weten welke diensten je wenst. Je hoeft enkel duidelijk te maken wanneer je wil overstappen, en of je je nummer wil behouden. Om het proces te vervolledigen, heeft je nieuwe operator je Easy Switch-ID nodig. Die vind je op de factuur van je vorige provider. Die is namelijk verplicht om je persoonlijke ID te vermelden.
Afhandeling
Vanaf dan neemt je nieuwe operator het over om alle formaliteiten voor de omzetting van je diensten af te handelen. Hij neemt contact op met je vorige operator om de stopzetting van je oude diensten te regelen. Per post ontvang je de simkaart van je nieuwe operator, gekoppeld aan je zelfde nummer.
Je vorige operator moet uiterlijk op het einde van de dag nadat hij werd ingelicht over jouw overstap stoppen met de facturering van zijn diensten. Let hier dus op wanneer je jouw laatste facturering ontvangt. Zo betaal je geen cent te veel.
Aandachtspunten
Er zijn wel nog enkele aandachtspunten. Bij je overstap krijg je de keuze of je jouw nummer wil behouden of schrappen. Als je niks aangeeft, dan zal je nummer van bij je oude operator behouden blijven. Als je van nummer wil veranderen, dan moet je dat dus expliciet aangeven.
De Easy Switch-procedure is ook enkel mogelijk tussen twee operatoren. Als je al klant bent bij twee operatoren, en je wil al jouw diensten naar één operator overbrengen, dan kan je slechts bij één van je operatoren gebruikmaken van Easy Switch. Bij de andere operator zal je zelf het contract moeten opzeggen.
Niet zonder klachten
De Easy Switch-procedure klinkt dan wel heerlijk eenvoudig op papier, in de praktijk blijkt het niet altijd een onverdeeld succes. Sinds de invoering van het systeem ontving de Ombudsdienst Telecommunicatie regelmatig klachten over Easy Switch. Zo durven de operatoren het hele proces wel eens te vertragen, omdat ze niet happig zijn op de administratieve rompslomp die er voor hen bijkomt.
Wees als klant dus op je hoede en laat je niet van het kastje naar de muur sturen: je nieuwe operator moet je overstap wel degelijk regelen, mét gebruik van je Easy Switch-ID. Je moet er uiteraard wel over waken dat je alle gegevens juist doorgeeft. Maar loopt het toch mis en kom je zonder diensten te zitten, dan heb je als consument wel recht op een compensatie.