Lowcostprovider Scarlet: goedkoper, maar ook beter en voor iedereen beschikbaar?
Scarlet biedt vaak de goedkoopste telecomabonnementen aan. De operator maakt gebruik van het Proximus-netwerk en biedt vaak een aantrekkelijker aanbod dan Proximus qua voorwaarden en prijs. Van waar komt dit prijsverschil en moet je daarvoor als consument op bepaalde zaken inboeten?
Scarlet is heel populair. Daar zit de missie van de provider ongetwijfeld voor iets tussen: telecomdiensten zo laagdrempelig mogelijk aanbieden door middel van lage prijzen, zonder in te boeten op kwaliteit en dienstverlening. Met het netwerk van Proximus beschikt Scarlet over een goeie en snelle dekking. De redenering luidt dan ook: waarom meer betalen, als we toch allemaal hetzelfde netwerk gebruiken?
Waarom is Scarlet goedkoper?
Scarlet maakt gebruik van het Proximus-netwerk. De lagere prijs is aan verschillende factoren toe te schrijven. Zo blijkt de goedkopere interne kostenstructuur van Scarlet een van de redenen te zijn.
Ook het aanbod is een van de redenen voor het prijsverschil. Om te beginnen is er de internetsnelheid, die maar half zo snel is als die van Proximus. De traagste internetoptie bij Scarlet is namelijk 30 Mbps, terwijl dat bij Proximus 100 Mbps is. De snelste optie bij Scarlet bedraagt 70 Mbps.
Ook in het tv-aanbod vinden we een verklaring. Bij een pakket als Scarlet Trio heb je toegang tot maar dertig tv-zenders, terwijl er dat bij Proximus tachtig of meer zijn. Daar is het eveneens mogelijk om kosteloos tot 36 uur programma’s terug te kijken via TV Replay. Ben je Scarlet-klant, dan zit gratis uitgesteld kijken er niet in, tenzij je maandelijks 3 euro bijbetaalt.
Het beperktere aanbod vat de strategie van Scarlet goed samen: gebruikers die voldoende hebben aan een basispakket voor tv, internet en (mobiele) telefonie, hoeven niet de volle pot te betalen zoals ze dat bij de grotere providers wel moeten doen.
Invloed van het fiber-netwerk
Heel wat Scarlet-klanten kregen begin vorig jaar een brief met de boodschap dat ze moeten overstappen op een fiber-abonnement bij Proximus. Hun huidige VDSL-abonnement valt dus weg doordat Proximus in maart vorig jaar begon met de afbouw van de klassieke VDSL-internetaansluiting bij 686.000 woningen en bedrijven die al toegang hebben tot het fibernetwerk. Door de afhankelijkheid van het Proximus-netwerk, heeft dat een grote impact op klanten van Scarlet, die – in afwachting van een fiberaanbod bij Scarlet over enkele jaren – plots voor een keuze stonden: ofwel nog twee jaar gecontracteerd blijven aan hun huidige Scarlet-abonnementskosten, maar dan op het nieuwe fiber-netwerk, ofwel overstappen.
Niet iedereen kan een Scarlet-abonnement afsluiten
De uitrol van fiber door Proximus en de daarmee gepaard gaande afbouw van het VDSL-netwerk betekent ook dat niet alle nieuwe Scarlet-klanten een Scarlet-abonnement kunnen sluiten. Op plaatsen waar het oude VDSL-netwerk wordt stopgezet, laat Scarlet weten dat het er voorlopig ook zelf mee stopt, waardoor klanten dus een nieuwe provider moeten zoeken. Op de website van Scarlet kan je nagaan of het nog mogelijk is om een ‘gewoon’ VDSL-internetabonnement te nemen op jouw adres. Ook op plekken waar enkel het (oudere) ADSL-netwerk beschikbaar is, kun je geen Scarlet-aansluiting meer krijgen.
Klachten bij overstap naar fiber
Intussen ontving consumentenorganisatie Testaankoop al diverse klachten van Proximus- en/of Scarlet-klanten die hun factuur zagen stijgen na de verplichte overstap op een fiberabonnement. De beloofde promotie, waarbij Scarlet-klanten nog 24 maanden van hun oude tarief zouden kunnen genieten, werd niet overal toegepast. Klanten ondervonden moeilijkheden om de korting achteraf nog te claimen.
Als Scarlet-klant zijn je opties en alternatieven beperkt, en is het aanvechten van de afbouw van het VDSL-netwerk door Proximus een maat voor niets. Je hebt echter wel recht op de beloofde voordelige overgangsperiode van 24 maanden. Zie je daarvan niets terug op je factuur, dan neem je best contact op met je operator om dat recht te zetten.
Blijkt het moeilijk om de promotie waar je recht op hebt te claimen, dan kan je ook klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Die kan optreden en tussenbeide komen wanneer je in jouw contacten met je operator geen oplossing vindt of geen bevredigend antwoord hebt gekregen.
Lees meer over Vergelijken