Telenet verhoogt prijzen met 1 procent: wordt jouw abonnement ook een beetje duurder?
Vanaf 16 augustus verhoogt Telenet de prijzen van verschillende abonnementen. Het telecombedrijf voert een prijsstijging van 1 procent door om de kwaliteit, veiligheid en stabiliteit van de producten en diensten te blijven verbeteren. Maar wie zal nu juist meer moeten betalen?
Slecht nieuws dus voor Telenet-klanten: surfen, bellen en tv-kijken wordt duurder. Althans voor een deel van de abonnees. Het gaat om de tweede prijsaanpassing in een jaar tijd. In oktober vorig jaar verhoogde Telenet de tarieven van zijn vaste, maandelijkse abonnementen met 1,05 procent. Nu gaat het om 1 procent. Het telecombedrijf gaf tweemaal dezelfde uitleg voor de prijsaanpassing: de verhoging is nodig om de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van producten en diensten te blijven verbeteren en is gebaseerd op de stijging van de afgevlakte gezondheidsindex.
De prijsstijging gaat in vanaf 16 augustus. Belangrijk om te weten is dat niet alle formules duurder worden. Volgens de eerste kwartaalcijfers van 2021 had Telenet op 31 maart 2.043.600 unieke klantrelaties. Maar lang niet alle klanten zullen de prijsstijging voelen. Welke producten en diensten dan precies duurder worden? Het gaat om de vaste, maandelijkse abonnementskosten van internet, kabel- en digitale televisie, mobiele en vaste telefonie.
Deze prijzen stijgen
Zo moeten klanten met een All-Internet + Telenet TV iconic, All-Internet + Telenet TV flow of Easy Internet + Telenet TV iconic vanaf midden augustus net iets dieper in de buidel tasten. Die eersten zullen 83,23 euro betalen in plaats van 82,43. Abonnees met een All-Internet + Telenet TV flow betalen 64,60 euro en zien zo hun factuur met 54 cent stijgen. Wie koos voor Easy Internet + Telenet TV iconic zal 58,13 euro betalen, waar dat voorheen 57,87 euro was. Klanten die momenteel genieten van bepaalde promoties of kortingen, zullen dat blijven doen tot het einde van hun promotieperiode, zo belooft Telenet.
Overlappingsperiode
Heel wat klanten zullen pas in september hun volledig aangepaste factuur te zien krijgen. Dat komt door een ‘overlappingsperiode’. Simpel voorbeeld: de periode van je abonnement loopt van 11 augustus tot 10 september. Dan betaal je van 11 augustus tot 15 augustus nog de oude prijs. Van 16 augustus tot 10 september rekent Telenet de nieuwe prijs aan. De oude en nieuwe prijs telt het telecombedrijf samen op je aanrekening. Pas vanaf de volgende aanrekening betaal je dan telkens de nieuwe, aangepaste prijs voor de hele maand.
Deze prijzen blijven gelijk
Niet alle prijzen stijgen. De nieuwe abonnementsformules die Telenet eind april lanceerde – de vroegere WIGO- en YUGO-pakketten – blijven buiten schot. Het gaat hier om One, OneUp en Easy Internet. Ook de prijzen van BASE-abonnementen en entertainmentpakketten zoals Streamz, Streamz+ en Play Sports blijven ongewijzigd. Telenet-klanten die wél een verhoogde factuur toegestuurd krijgen, zullen daarover persoonlijk op de hoogte gebracht worden door het bedrijf.
Wie bedenkingen heeft over z’n huidig tarief, kan via de prijsvergelijker z’n huidige abonnement aftoetsen aan de tarieven van andere providers en zo makkelijk de voordeligste oplossing vinden.
Lees meer over Besparen