Dit zijn de 4 belangrijkste klachten bij de Ombudsman Verzekeringen

Vrouw dient klacht in bij Ombudsman Verzekeringen
blank
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

De Ombudsman Verzekeringen lost verzekeringsgeschillen op. Jaarlijks krijgt De Ombudsman dan ook duizenden klachten over verzekeraars. Van slechte communicatie tot ontevredenheid over de afhandeling van schadegevallen, het lijstje loopt snel op. Maar wat hebben deze klachten met jouw keuze van verzekering te maken? Mijnvergelijker.be somt het voor je op.

Vorig jaar ontving de Ombudsman Verzekeringen 8.301 vragen tot tussenkomst, een stijging met 5%. De meerderheid ging over de afhandeling van schadegevallen. Het meeste klachten kwamen er over de brandverzekering (1.371), en daarna de autoverzekering (1.094). Het goede nieuws: in 59% van de dossiers die aanvaard en onderzocht werden, ontving de consument een oplossing.

Dit zijn de opvallendste klachten: 

1. Gebrek aan communicatie met de consument

27% van alle klachten gaan over de opvolging van de vragen van de consument door zijn verzekeraar. Ook al daalt het aantal klachten licht, goede communicatie bij verzekeraars blijft een werkpunt. Volgens de Ombudsman zal de nieuwe wetgeving over de regelingstermijnen in verzekeringen die sinds 1 oktober 2024 van kracht is, hierin verandering brengen.

Wat kan je doen?

Verander gewoon van verzekeraar als je niet tevreden bent over de feedback die je krijgt van je verzekeraar! Dat gaat makkelijker dan ooit. Sinds 1 oktober kan je als verzekerde twee maanden voor de jaarlijkse vervaldag je verzekeringscontract opzeggen, als je je contract wil beëindigen voor de stilzwijgende jaarlijkse verlenging. Tot nu toe bedroeg die termijn drie maanden. 

2. Lagere terugbetaling door onderverzekering

Sommige mensen zijn onderverzekerd. Dit betekent dat je voor een te laag bedrag verzekerd bent. Daardoor kan de vergoeding die je krijgt bij een schadegeval aanzienlijke lager zijn. 

Onderverzekerd bent, krijg je namelijk maar een beperkt deel van je werkelijke schade vergoed.

Wat kan je doen? 

Zorg ervoor dat je voldoende verzekerd bent. Niet alleen voor schade aan het gebouw zelf, maar ook aan de inboedel via de inboedelverzekering. Bij een brandverzekering kan dat door het ‘evaluatierooster’ in te vullen. Het systeem is gebaseerd op het aantal ruimtes dat je doorgeeft als je je contract afsluit. Op basis daarvan wordt het verzekerde bedrag en de premie berekend. 

Zorg dat je na een eventuele renovatie, verbouwing of een ingrijpende verandering aan je inboedel de wijzigingen doorgeeft aan je verzekeraar. Zo voorkom je dat je onderverzekerd bent.

3. Het probleem met de rechtsbijstand

De Ombudsman krijgt regelmatig klachten over het beheer door de rechtsbijstandsverzekeraar. Verzekeraars proberen het conflict met de tegenpartij vaak minnelijk op te lossen voordat het dossier wordt toevertrouwd aan een advocaat. Soms is een minnelijke schikking financieel voordeliger, maar dat is niet altijd het geval. 

Wat kan je doen?

Je kan je polis uitbreiden met en aanvullende verzekering, zoals een rechtsbijstandsverzekering. Die dekt de gerechts- en advocatenkosten die je betaalt als een schadegeval leidt tot betwistingen met je verzekeraar. Als je het niet eens bent met de beslissingen of bevindingen, kan je een advocaat inschakelen.

4. Geen tussenkomst bij fietsdiefstal

Er zijn meer en duurdere elektrische fietsen op de markt zijn waardoor het aantal fietsdiefstallen hoger ligt dan vroeger. De verzekeringssector biedt nieuwe producten aan om het risico te dekken, maar die staan nog in hun kinderschoenen. Vaak wordt tussenkomst geweigerd. Meestal is er enkel tussenkomst als de fiets is vastgemaakt aan een vast voorwerp.

Wat kan je doen?

In je brandverzekering kan je ook een optionele waarborg ‘diefstal en inbraak’ afsluiten. Die dekt gestolen spullen zoals een fiets, als de diefstal plaats vond bij je thuis.