Je elektrische auto staat in brand! Wat nu?

A firefighter seen trying to extinguish a burning car after
Artikel gecontroleerd door Kenneth Vansina, expert autoverzekeringen

Waarheid of mythe: vatten elektrische auto’s werkelijk sneller vuur dan auto’s op benzine of diesel? Een Zweeds overheidsinstituut deed hier in 2022 onderzoek naar. Maar wat als het jou werkelijk overkomt: je elektrische auto staat in brand. Weet jij hoe je die moet blussen? Mijnvergelijker.be geeft tips.

Elektrische auto’s vs klassieke auto’s

Auto’s die rijden op fossiele brandstoffen hebben 20 keer meer kans om vuur te vatten dan elektrische auto’s. Dat is de opmerkelijke conclusie van het Swedish Civil Contingencies Agency (MSB), een Zweeds overheidsinstituut dat de statistieken voor autobranden in 2022 onderzocht. M.a.w. elektrische auto’s vatten dus minder snel vuur dan auto’s die aangedreven zijn op fossiele brandstoffen. 

De cijfers en verklaring van autobranden

In 2022 reden er 611.000 elektrische auto’s rond in Zweden. Daarvan vatten 24 elektrische of hybride auto’s vuur. Van auto’s die reden op benzine of diesel waren er 4,4 miljoen. Hiervan vatten 3.400 auto’s vuur. Het aantal autobranden van e-auto’s bleef ongeveer constant. Dit heeft te maken met de inspanningen van de producten. Elektrische auto’s verbeteren continu waardoor ook het ontwerp van vuurwerende onderdelen (in de auto) verbetert. 

Ook trucks en bussen die elektrisch of hybride rijden, werden voor het eerst meegenomen in het onderzoek. De grote meerderheid rijdt nog op fossiele brandstoffen.

Hoe blus je een brandende elektrische auto?

Een brandende elektrische auto blus je met water. Je hebt meer water nodig dan bij een auto die rijdt op benzine of diesel. Dit omdat het water de accu moet bereiken. Ook al lijkt de brand geblust, toch kan je auto na een aantal uur of zelfs dagen opnieuw in brand vliegen. 

Mag je zelf je e-auto blussen als hij in brand vliegt?

Je blust een brandende elektrische auto het best niet zelf, want het is een vrij technische bedoening. Zo moet de brandweer de chemische reactie in de batterij volledig stoppen. Eerst blussen ze de auto op de klassieke manier. Daarna dompelen ze de volledige auto onder in water om die nog verschillende uren te laten nakoelen. Dat doet de brandweer met een koelcontainer, die gevuld wordt tot het batterijpack van de auto volledig onder water staat. Daarvoor is gemiddeld tussen de 4.000 à 6.000 liter water nodig.

Ben je nog op zoek naar een verzekering voor je elektrische auto? Vergelijk dan verschillende verzekeraars met elkaar. Wie weet sluit een nog voordeligere autoverzekering af.