Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Kom ik in aanmerking voor het sociaal telecom tarief?

Vrouw zit voor haar computer en checkt of ze in aanmerking komt voor het sociaal tarief.

In tijden van inflatie en hoge energieprijzen is elke financiële tegemoetkoming meer dan welkom, zeker voor de lagere inkomens. Daarom is er vanuit de overheid niet alleen voor gas en elektriciteit een sociaal tarief voorzien; ook voor telecom bestaat er een tegemoetkoming. Wie de doelgroepen zijn voor zo’n tegemoetkoming? En welke voorwaarden er precies zijn? Mijntelco.be zet het voor je op een rij.

Net als bij je gas- en elektriciteitsfactuur zorgt het sociaal tarief voor telecom voor een korting op je telefoon- en internetrekening. Maar ook hier zijn er enkele voorwaarden verbonden aan wie recht heeft op een tegemoetkoming en hoeveel die mag bedragen.

Kom je ervoor in aanmerking, dan betaal je minder voor je telefoonaansluiting en abonnementskosten, en geniet je van een lager gesprekstarief. Specifiek voor simkaarten is er geen sociaal tarief.

Tip: Dit zijn de goedkoopste bundels voor internet, tv en mobiele telefoon

Algemene voorwaarden

Eerst even dit: per gezin kan er maar één persoon recht hebben op het sociaal tarief. Gezinnen bekijken dus best eerst wie die begunstigde persoon is.

Bovendien moet je ook aangesloten zijn bij een operator die het sociaal telefoontarief aanbiedt. In Vlaanderen zijn dat Base, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet, Telenet. Edpnet, Youfone en hey! bieden het sociaal tarief niet aan.

Wist je dat… je kan besparen door je decoder te vervangen door een app? Lees hier hoeveel minder je betaalt.

65-plussers

Het BIPT, de telecomregulator in ons land, definieert verder ook enkele doelgroepen die recht hebben op het sociaal tarief. Een eerste categorie is die van de 65-plussers, en meer bepaald personen die alleen wonen of samenwonen met één of meer personen die ouder zijn dan 60 jaar, ongeacht de woonplaats van hun kinderen.

Voor wie ouder is dan 65, geldt het globaal belastbaar inkomen van het gezin als bijkomende voorwaarde. Dat mag niet hoger zijn dan het plafond dat door het RIZIV, het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsuitkering, is vastgelegd om in aanmerking te komen voor een verhoogde financiële tussenkomst voor gezondheidszorg. Die info vind je hier.

Hulpbehoevenden

Een tweede groep rechthebbenden zijn personen met een beperking. Ook hier stelt het BIPT enkele voorwaarden. Zo moet de persoon in kwestie erkend zijn als meer dan 66 procent andersvalide of arbeidsongeschikt. De erkenning gebeurt via een administratieve of gerechtelijke beslissing, door de FOD Sociale Zekerheid of door het ziekenfonds.

In veel gevallen moet je ook nog aan drie andere voorwaarden voldoen:
• Zo moet de persoon in kwestie ouder zijn dan 18 jaar;
• De persoon in kwestie moet ook alleen wonen of samenwonen met maximaal twee personen;
• Bovendien mag het globaal belastbaar inkomen voor het hele gezin niet hoger zijn dan het plafond dat door het RIZIV is vastgelegd.

Leefloners

Mensen die een leefloon krijgen, hebben automatisch recht op een sociaal tarief voor telecom. Voor hen zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Daarnaast moeten ze ook voldoen aan de wet van het recht op maatschappelijke integratie, beter bekend als de wet van 26 mei 2002, die voorwaarden koppelt aan het ontvangen van een leefloon.

Verder hebben ook personen met gehoorverlies, een laryngectomie (een ingreep waarbij het strottenhoofd en de stembanden volledig verwijderd worden, met moeilijkheden om te spreken en te ademen tot gevolg) en militaire oorlogsblinden recht op een sociaal tarief voor telecomdiensten.

Leestip: Zo verander je het eenvoudigst van telecomprovider.

De verschillende sociale tarieven

De categorie waar je deel van uitmaakt, is bepalend voor de tegemoetkomingen die je kan krijgen voor telecomdiensten. 65-plussers, personen met een handicap, gehoorverlies, een laryngectomie en oorlogsblinden hebben recht op een lager tarief van 50 procent voor hun vaste telefonie- en internetaansluitingen.

Wie een abonnement heeft met gebundelde diensten, krijgt een korting van 40 procent die maximaal 8,40 euro bedraagt. Voor extra telefonieverbruik voorziet de overheid een tegemoetkoming van 3,10 euro. Ook voor tv-distributie is er een maandelijks korting voorzien van 6,77 euro. In zijn totaliteit kan je als rechthebbende een maandelijkse korting krijgen van 11,50 euro.

Voor wie een leefloon ontvangt, is de situatie bijna identiek. Die groep heeft recht op dezelfde tegemoetkomingen, met uitzondering van een korting op de aansluiting van telefonie en internet.

Hoe aanvragen?

Behoor je tot één van de beschreven categorieën, dan heb je recht op een sociaal tarief voor de telecomdiensten, waarvan je gebruik maakt. Hiervoor moet je contact opnemen met je operator. Om vast te stellen of je aan de voorwaarden voldoet, zal het BIPT jou vervolgens (mogelijk) om bepaalde documenten vragen.

Op de websites van de providers die het sociaal tarief aanbieden, kan je meer informatie terugvinden over het effect van het sociaal tarief op hun specifieke bundels.