Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Gsm-nummer behouden bij een overstap van provider: 3 stappen

Vrouw houdt gsm in de hand en bekijkt of ze kan overstappen van provider

Je gsm-nummer behouden na overstap van provider? Dat kan perfect. Velen denken dat een overstap gepaard gaat met een nieuw nummer en hebben geen zin in extra rompslomp. Niets is minder waar. Mijntelco.be zet de feiten op een rij.

Tot zo’n vijf jaar geleden had een verandering van provider inderdaad invloed op het behouden van je gsm-nummer. Niet alleen bracht het een onderbreking van je bereikbaarheid met zich mee, maar ook een administratieve rompslomp. Gelukkig werd in juli 2017 Easy Switch ingevoerd. Zo hoef je enkel de gewenste diensten aan te vragen bij je nieuwe operator. Je operator regelt de overstap en dit met behoud van je gsm-nummer.

Leestip: Mobiele data opgesoupeerd? Zo vermijd je een gepeperde rekening nadat je datalimiet is overschreden.

Stap 1: vergelijken

Vergelijk via Mijntelco.be de verschillende telecomoperatoren. Zo krijg je al hun abonnementsformules te zien en bepaal jezelf wat voor jou de goedkoopste optie is. Hou hierbij rekening met je persoonlijk profiel. Gebruik je dagelijks veel mobiele data? Of is een basisabonnement waarmee je belt en sms’t voldoende? Ook tijdelijke promoties zitten in de vergelijking verwerkt.

Wat voor internetabonnement heb jij nodig? Zo kies je de beste formule voor jouw verbruik.

Stap 2: overstappen

De vergelijking gemaakt? Neem vervolgens contact op met je nieuwe operator en laat weten welke diensten je wenst. Je hoeft enkel duidelijk te maken wanneer je wil overstappen, en of je je nummer wil behouden.

Om het proces te vervolledigen, heeft je nieuwe operator je Easy Switch-ID nodig. Die vind je op de factuur van je vorige provider. Die is namelijk verplicht om je persoonlijke ID te vermelden.

Stap 3: afhandeling

Vanaf dan neemt je nieuwe operator het over om alle formaliteiten voor de omzetting van je diensten af te handelen. Hij neemt contact op met je vorige operator om de stopzetting van je oude diensten te regelen.

Je vorige operator moet uiterlijk op het einde van de dag nadat hij werd ingelicht over jouw overstap stoppen met de facturering van zijn diensten. Let hier dus op wanneer je jouw laatste facturering ontvangt. Zo betaal je geen cent te veel.

Gsm-nummer behouden bij Belgische operatoren

Het behouden of overzeten van je gsm-nummer is bij alle Belgische operatoren gratis. Het enige wat je nodig hebt is een simkaart van je nieuwe operator. Bij je overstap krijg je de keuze of je jouw nummer wil behouden of schrappen. Als je niks aangeeft, dan behoud je je nummer van bij je oude operator. Als je van nummer wil veranderen, dan moet je dat dus expliciet aangeven.

De Easy Switch-procedure is ook enkel mogelijk tussen twee operatoren. Als je al klant bent bij twee operatoren, en je wil al jouw diensten naar één operator overbrengen, dan kan je slechts bij één van je operatoren gebruikmaken van Easy Switch. Bij de andere operator zal je zelf het contract moeten opzeggen.

Niet zonder klachten

De Easy Switch-procedure klinkt dan wel eenvoudig op papier, in de praktijk blijkt het niet altijd een onverdeeld succes. Sinds de invoering van het systeem ontving de Ombudsdienst Telecommunicatie regelmatig klachten over Easy Switch. Zo durven de operatoren het hele proces wel eens te vertragen, omdat ze niet happig zijn op de administratieve rompslomp die er voor hen bijkomt.

Wees als klant dus op je hoede en laat je niet van het kastje naar de muur sturen: je nieuwe operator moet(!) je overstap wel degelijk regelen, mét gebruik van je Easy Switch-ID. Jij moet er zelf uiteraard wel over waken dat je alle gegevens juist doorgeeft. Maar loopt het toch mis en kom je zonder diensten te zitten, dan heb je als consument wel recht op een compensatie.