Voor lange tijd op reis: kan je je telecomabonnement pauzeren?

Vrouw zit voor haar computer en checkt of ze in aanmerking komt voor het sociaal tarief.

Normaal gezien is een telecomabonnement perfect afgestemd op je noden. Als je regelmatig surft, is een abonnement met veel mobiele data een must. Maar wat als je voor lange tijd op reis vertrekt? Is het dan voordeliger je abonnement tijdelijk te pauzeren of laat je het beter doorlopen? Mijnvergelijker.be zocht het uit.

Je telecomabonnement tijdelijk op pauze zetten, is bijna overal onmogelijk. Toch lijkt een tijdelijke pauzering handig, bijvoorbeeld als je naar de VS vertrekt en daar gebruikmaakt van een prepaidkaart. 

Telecomabonnement pauzeren bij providers

hey!-telecom vermeldt duidelijk dat je je abonnement tot drie maanden kan schorsen. Op de website van Mobile Vikings vind je meteen dat tijdelijk een abonnement pauzeren niet mogelijk is. De andere providers communiceren niet openlijk over het pauzeren van je abonnement. Ben je geen klant bij hey!-telecom of Mobile Vikings, dan neem je het beste contact op met je provider. Zo bekijkt Telenet in functie van je specifieke situatie wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast geeft Orange aan dat opschorting tot drie maanden mogelijk is. Hiervoor betaal je 18 euro.

Opzeggen en weer opstarten

Je abonnement tijdelijk opzeggen en vervolgens opnieuw opstarten, is wel altijd mogelijk. Maar vanaf wanneer is het ook interessant? In enkele situaties zal de truc je vooral hoofdpijn bezorgen. Als je bijvoorbeeld een toestel huurt van je provider – zoals een telefoon, modem of decoder – zal je dat toestel moeten terugsturen. Daar kruipt al wat tijd in. En wat als je intussen al op reis vertrok? Bovendien bestaat de kans dat je, als je bijvoorbeeld een gsm, laptop of spelconsole aan een cadeauprijs kreeg, je de restwaarde moet betalen. Dat maakt deze manier van werken waarschijnlijk erg nadelig.

Wanneer is het wel (heel) voordelig?

Laten we dus focussen op mobiele abonnementen, of op bundels waarin geen gehuurd toestel is inbegrepen. Je abonnement opzeggen is bij een contract van onbepaalde duur altijd kosteloos. Je betaalt voor de maand die komt. Stel dat je midden in de facturatiemaand je abonnement opzegt, krijg je geld terug – een bedrag evenredig aan hoeveel dagen nog resteren in de maand. Er lijken in België geen regels te bestaan over hoelang je moet wachten om een abonnement dat je opzegde, weer te activeren.

Hou rekening met de opstartkosten

Opstartkosten vallen vaak weg door tijdelijke promo’s. Bij het Trio-abonnement van Scarlet bijvoorbeeld, betaal je momenteel geen opstartkosten. Ga wel telkens na tot wanneer de actie loopt – bij Scarlet is dat bijvoorbeeld tot 11 maart. Ben je dan al terug van je reis? Bij Proximus klinkt het dat tijdelijk een abonnement stopzetten geen optie is, maar dat de provider je in veel gevallen gratis installatie aanbiedt. Alleen wanneer je enkel een vast internetabonnement wenst, betaal je (her)installatiekosten. 

Een mobiel abonnement opnieuw activeren, is altijd gratis. Op die manier bespaar je met de huidige tarieven 5 tot 47 euro per maand. Of het je zou lukken om een korting ‘voor nieuwe klanten’ mee te pikken, is niet zeker. Lees altijd de voorwaarden van je specifieke abonnement of neem contact op met de klantendienst.