Checklist voor een geslaagde vakantie

Die welverdiende vakantie is eindelijk in zicht. Laat je pret niet bederven door onvoorziene omstandigheden, maar bereid je daarentegen goed voor. Dankzij deze checklist ben je helemaal klaar om zorgeloos op reis te vertrekken.

Neem deze verplichte documenten mee

Of je nu door de straten van Gent rijdt of door de Zwitserse Alpen, er zijn enkele documenten die je overal en ten allen tijde in je auto moet liggen hebben. Deze documenten zijn onmisbaar bij het invullen van het Europees aanrijdingsformulier als je een accident zou hebben:

  • Europees aanrijdingsformulier
  • Verzekeringsbewijs (de groene kaart)
  • Inschrijvingsbewijs
  • Keuringsbewijs voor auto’s ouder dan 4 jaar
  • Identiteitskaart
  • Rijbewijs​​

Is je autoverzekering geldig op je bestemming?

Op je verzekeringsbewijs, beter bekend als ‘de groene kaart’, staan alle landen vermeld waar je autoverzekering geldig is. Je kan een tijdelijke uitbreiding van je verzekering aanvragen voor landen die niet op het verzekeringsbewijs staan of die doorstreept zijn.

Vanaf 1 juli 2020 wordt de groene kaart digitaal gestuurd of ontvang je een wit A4 papier. Iedere bestuurder van de auto moet een verzekeringsbewijs kunnen voorleggen. Daarom bewaar je best een papieren versie in je wagen. Bovendien is een papieren exemplaar verplicht in onder andere Marokko, Tunesië en Turkije.

De bijstandsverzekering vermindert je pech onderweg

Aanvullende verzekeringen kunnen een meerwaarde betekenen onderweg en zeker als je vele kilometers van huis verwijderd bent. De bijstandsverzekering in het bijzonder verzekert je tegen pech onderweg. Daarnaast bieden sommige bijstandsverzekeraars niet alleen voertuigbijstand, maar ook personenbijstand aan. De meeste verzekeraars bieden bijstand als extra dekking bij de BA-verzekering gratis aan na een ongeval in België. Voor bijstand in het buitenland moet je een aanvullende verzekering afsluiten. Volgend voorbeeld illustreert het nut van een bijstandsverzekering.

Mark is middenin een kettingbotsing terecht gekomen op weg naar het zuiden van Frankrijk. Zijn auto heeft zowel voor- als achteraan schade opgelopen en moet getakeld worden. Bovendien heeft hij enorme last van zijn nek, waardoor hij naar het ziekenhuis moet. Het enige lichtpuntje is dat zowel de takelkosten als de medische kosten vergoed worden dankzij zijn bijstandsverzekering.

Gevarendriehoek, fluovestje en brandblusser bij?

De gevarendriehoek en het fluovestje vormen de standaarduitrusting van bijna elke auto, maar welke andere veiligheidsaccessoires zijn verplicht? Zie je door het bos de bomen niet meer? Ontdek welke veiligheidsaccessoires en documenten verplicht zijn in het land van bestemming.

In sommige landen is de flitsmelder functie verboden. Er worden fikse boetes uitgedeeld wanneer bij een politiecontrole blijkt dat je flitsmelder apparatuur gebruikt. In Frankrijk, Duitsland, Slowakije en Zwitserland is alle flitsmelder apparatuur verboden. In België, Italië, Oostenrijk en Tsjechië mag je een GPS gebruiken die gebruik maakt van een openbare databank. Lees hier meer.

Schade in het buitenland

Ben je tegen een paal gebotst of heb je een tegenligger geraakt? Bij schade kan je de alarmcentrale van je verzekeraar bellen. 24u per dag staan zij klaar om je te helpen.

  • Ethias: 011 28 24 00
  • Yuzzu: 02 505 67 00
  • Corona Direct: 02 244 23 23

​Aanrijding met voertuig binnen Europa

Een schadegeval afhandelen in het buitenland gebeurt meestal volgens hetzelfde stramien als in België. Ten minste als je je binnen Europa bevindt. Ontdek wat je moet doen bij schade. Vul het Europees aanrijdingsformulier samen in of gebruik Assisto:

Assisto is een intuïtieve app die binnen Europa kan gebruikt worden. Je kan je gegevens op voorhand invullen waardoor de afhandeling van het schadegeval nog sneller gaat. Je stuurt de gegevens rechtstreeks door naar je verzekeraar. Staat je verzekeraar niet in het lijstje dan kan je dit melden aan Assisto zodat ze dit kunnen oplossen. Klik door naar de App Store van Apple of de Google Play Store.

Aanrijding met voertuig buiten Europa

Een schadegeval regelen met bestuurders die een verzekering buiten Europa hebben afgesloten is moeilijker. Je moet in dat geval zelf contact opnemen met de verzekeraar van de tegenpartij. Dit kan moeilijkheden geven door de taalbarrière. Om dit te vermijden kan je een rechtsbijstandverzekering afsluiten.

Het verzamelen van alle gegevens bij een schadegeval gebeurt nog steeds op dezelfde manier als binnen Europa. Lees verder op de pagina ‘schade’ om te weten welke gegevens je moet verzamelen. Je kan het Europees aanrijdingsformulier als leidraad gebruiken zodat je geen noodzakelijke informatie of gegevens over het hoofd ziet.