Wanneer moet je naar de keuring?
Een splinternieuwe wagen gekocht
Heb je een gloednieuwe auto gekocht? Binnen de vier jaar moet je jouw auto voor de eerste keer laten keuren. Je ontvangt daarvoor een uitnodiging van de autokeuring.
De periodieke technische keuring
Iedere auto van vier jaar of ouder moet elk jaar verplicht naar de keuring. Na de eerste keuring kan je in aanmerking komen voor het ‘bonussysteem’. Hierdoor moet je pas binnen twee jaar terug naar de keuring. Volgende personenvoertuigen en minibussen met deze voorwaarden komen hiervoor in aanmerking:
- Een groen keuringsbewijs zonder beperking van de normale geldigheid werd uitgereikt bij de periodieke keuring.
- De kilometerstand van het voertuig bedraagt nog geen 100.000 kilometer.
- Het voertuig wordt tijdig voorgereden.
- Het voertuig is maximaal 6 jaar oud.
- Het voertuig wordt niet gebruikt voor het trekken van aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg.
Wat als je niet aan deze voorwaarden voldoet? Heel simpel, dan moet je ieder jaar naar de technische keuring.
De specifieke technische keuring
In bepaalde gevallen is het noodzakelijk dat je jouw auto laat keuren, los van de jaarlijkse keuring. Er zijn verschillende situaties waarbij dit verplicht is:
- Je hebt een technische aanpassing laten uitvoeren, bijvoorbeeld een trekhaak geplaatst.
- Je wil je auto verkopen. De keuring bij verkoop verloopt anders dan een reguliere keuring. Er wordt een rapport opgemaakt waarin de staat van de wagen wordt beschreven. Daarnaast krijg je het noodzakelijke Car-Pass document mee met de officiële kilometerstand. Ten slotte krijg je een ‘aanvraag tot inschrijving’ mee, die je aan de koper kan overhandigen.
- Na een auto-ongeval met schade aan cruciale onderdelen, kan de expert een keuring verplichten.
- Bij de plaatsing of verwijdering van LPG is een keuring ook noodzakelijk.
Hoe werkt de autokeuring?
Er zijn verschillende autokeuringscentra in België. Er is er vast en zeker eentje bij jou in de buurt, check het hier.
Vanaf 2 maanden vóór de vervaldag van je keuringsbewijs (na 1ste keuring) mag je een afspraak maken bij de autokeuring. Je kan ook zonder afspraak langsgaan. Om lange wachtrijen te vermijden, kan je online de livewebcams bekijken. De autokeuring is niet open op zaterdag, maar er zijn wel enkele laatavondopeningen.
Stel je bezoek niet te lang uit. Voor je het weet is de vervaldag verstreken en dan moet je een toeslag betalen die oploopt naarmate je langer wacht. Een geheugensteuntje in je agenda is handig.
Welke documenten en auto-accessoires neem je mee naar de keuring?
Documenten
Volgende documenten neem je mee naar de keuring:
- Belgisch inschrijvingsbewijs: dit is het papier waarmee je bewijst dat je ingeschreven bent bij de DIV.
- Gelijkvormigheidsattest: je ontvangt dit bewijs van de constructeur of de verdeler bij de aankoop je auto. Het is de FOD Mobiliteit en Vervoer die je auto technisch heeft goedgekeurd.
- Nummerplaat: als je jouw auto hebt ingeschreven bij de DIV, ontvang je een nummerplaat om te monteren achteraan je auto.
- Identificatieplaat: dit metalen plaatje dient ter identificatie van de wagen. Onder andere het merk en het chassisnummer kan je hierop terugvinden. Is het identificatieplaatje onleesbaar? Bestel een nieuw exemplaar bij de fabrikant of verdeler.
- Verzekeringsbewijs (ook wel groene kaart genoemd): bewijs van afsluiting van een autoverzekering.
- Eventueel het laatste keuringsbewijs
- Eventuele uitnodiging voor de technische controle
Auto accessoires
Volgende auto-accessoires zijn verplicht in België en neem je ook mee naar de keuring:
- Verbanddoos
- Geldig brandblusapparaat
- Gevarendriehoek
- Fluovestje (met de vermelding EN471)
Hoe lever je jouw wagen af bij de autokeuring?
Om er zeker van te zijn dat je auto wordt goedgekeurd, kan je op voorhand bij je garagist een algemene controle laten uitvoeren. Zorg ervoor dat volgende zaken in gereedheid zijn gebracht vooraleer je vertrekt naar de keuring.
- Maak je auto binnenin schoon.
- Controleer de bandenspanning. Je vindt de juiste bandenspanning voor je voertuig terug in je onderhoudsboekje of op het vignet aan de deur van de bestuurder.
- Controleer het oliepeil door met een oude vod de peilstok een eerste maal af te vegen. Stop de peilstok opnieuw in de olie en kijk tot waar zich residuen van olie op de peilstok bevinden. Dit moet tussen het minimum en het maximum zijn.
- Het identificatieplaatje en dus ook het chassisnummer moeten leesbaar zijn.
- Kom zonder spijkerbanden of sneeuwkettingen.
- Zorg dat alle autozitjes aanwezig en/of opengeklapt zijn.
- Klik de gordels vast.
- Zorg dat een reservewiel los en toegankelijk in de koffer zit.
- Vul de ruitenvloeistof aan en controleer de ruitenwissers op overmatige slijtage.
Wat wordt er gecontroleerd?
Bovengenoemde zaken moeten in orde zijn voor de uitvoering van volgende testen:
- Identificatie van het voertuig op basis van de boorddocumenten
- Milieutest
- Controle op de afstelling van de lichten, een remtest en een ophangingstest
- Verklikkerlichtje van het grootlicht
- Richtingaanwijzers
- Stoplichten (strengere controle)
- Mistlichten
- Bij het nazicht van de onderkant wordt de auto belast om de stuurinrichting, schokdempers, etc. te testen.
Recentere controle: roetuitstoot
Om volledig komaf te maken met de roetfilterfraude bij dieselwagens trad de PN-technologie in voege in 2022. Een deeltjesteller meet het fijnstofgehalte dat de auto uitstoot.
Prijs autokeuring
In 2025 kost een periodieke technische autokeuring van een personenwagen € 40. Voor een milieukeuring van een benzinewagen betaal je € 5,10 en voor een dieselvoertuig € 18,20. Een herkeuring kost je € 16.