Blog Technologie Slecht of instabiel internet? Zo versterk je je wifisignaal

Slecht of instabiel internet? Zo versterk je je wifisignaal

Surfen en bellen: ontdek hier welke basisformule het beste bij je past
16.01.2025 16.01.2025
Felix Ferret
3 min

Of je nu thuiswerkt, streamt, gamet of gewoon online wil surfen, een goed wifisignaal is essentieel. Toch hebben veel mensen thuis te maken met zwakke of instabiele wifi. Gelukkig zijn er diverse manieren om de situatie te verbeteren, zowel met eenvoudige aanpassingen als met betalende hulpmiddelen.

Een snelle en stabiele internetverbinding is uiterst belangrijk. Gelukkig kan je zelf je wifisignaal versterken zonder dat je meteen kosten moet maken. Hoe kan je je wifisignaal versterken?

1. Zet je router op de juiste plaats

De locatie van je router is van groot belang. Plaats hem op een centrale plek in je woning waar je vaak wifi gebruikt, bij voorkeur op ooghoogte en zonder obstakels zoals muren, metalen objecten of apparaten in de buurt. Probeer zeker zoveel mogelijk elektrische (huishoud)toestellen, zoals een huistelefoon, babyfoon of microgolfoven uit de buurt van je modem te houden.

Tip: maak gebruik van online wifi-analysetools om zwakke plekken in huis te identificeren en je router strategisch te plaatsen

Bovendien bieden veel Belgische providers, zoals Telenet en Proximus, gratis ondersteuning aan in hun app-omgeving om je instellingen te optimaliseren of je te adviseren over de plaatsing van je router. Bij sommige providers kan je zelfs een wificheck laten uitvoeren.

2,4 of 5 GHz

Ook de keuze van je router speelt een rol. Een moderne router ondersteunt zowel een frequentie van 2,4 als een frequentie van 5 gigahertz. Je krijgt een groter bereik met 2,4 GHz: ideaal voor apparaten verder weg van de router. 5 GHz is sneller, maar reikt minder ver. Wanneer je je toestel met het netwerk verbindt, zie je soms beide frequenties in het keuzemenu staan. In dat geval kies je het netwerk best in functie van de afstand tot je router. Zit je ver weg? Kies dan voor de verbinding met een frequentie van 2,4 GHz.

2. Kies een ander internetabonnement

De oorzaak kan ook bij je internetabonnement liggen. Misschien zijn er thuis te veel toestellen op het netwerk aangesloten waardoor je internet met een downloadsnelheden tot 100 Mbps niet meer voldoende is.

Elk apparaat dat verbonden is met je netwerk verbruikt namelijk een deel van de bandbreedte. Door de apparaten die je niet gebruikt uit te schakelen, maak je bandbreedte vrij en verhoog je de snelheid.

3. Wifi-mesh-netwerk opzetten

Mesh-netwerksystemen zijn geavanceerder en maken gebruik van verschillende toegangspunten om je hele woning naadloos te dekken met een sterk wifisignaal.

Een mesh-netwerk bestaat uit een hoofdrouter en wifihubs. De hoofdrouter (hoofdmodule) sluit je op je modem aan terwijl je de wifihubs (modules) verspreidt over je huis. Het wifisignaal wordt tussen al deze modules versterkt.

4. Wifi-repeater installeren

Een wifibooster of wifi-repeater vangt het bestaande wifi-signaal op en stuurt dit door. De installatie is heel eenvoudig. Je hoeft de repeater gewoon in het stopcontact te steken op een plaats waar het wifisignaal van de modem nog voldoende sterk is om op te vangen.

Een andere optie is een powerline-adapter, die het internet via het elektriciteitsnetwerk van je huis verstuurt en zo nieuwe wifihotspots creëert.

Voor 3 euro per maand

Klanten bij Proximus, Scarlet, Mobile Vikings en Orange kunnen een wifibooster in huis halen voor een maandelijkse huurprijs van 3 euro. Sinds 2023 biedt Telenet een 360 graden-wifisysteem aan met zogeheten ‘wifi pods’. Die kosten maandelijks 3 euro per stuk. Klanten die gewoon nog een oudere wifibooster of -powerline hebben, kunnen die systemen blijven gebruiken.

Wie thuis internet heeft van edpnet, yoin of hey! en zijn wifisignaal wil versterken, moet zelf een wifiversterker in huis halen. Let daarbij goed op of de booster compatibel is met je router en of hij zowel frequenties van 2,4 GHz als 5 GHz ondersteunt. Kijk ook naar het bereik van de booster en of hij geschikt is voor de grootte van je woning. Als je in een huis met verschillende verdiepingen woont, kan een mesh-systeem een betere keuze zijn.

Klacht indienen

Blijf je met internetproblemen kampen nadat je al die stappen hebt doorlopen? Dan bestaat de kans dat het probleem bij je provider ligt. Dan kan je altijd een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Die helpt je bij het zoeken naar een oplossing samen met je provider.


Lees meer over Technologie