Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!
Vanaf nu kan je voor je vergelijkingen terecht op Mijnvergelijker.be. De naam is nieuw, maar je kan nog steeds rekenen op dezelfde betrouwbare dienstverlening. We zijn hier om je slim te laten besparen!

Internet trager dan normaal: beloofde je provider een hogere internetsnelheid?

Vrouw frustreert zich omdat haar smartphone niet werkt door beperkte mobiele dekking

Veel providers beloven razendsnel internet. Klinkt aanlokkelijk, maar de realiteit is vaak anders. De internetsnelheid is trager dan je provider beloofde. Zo verdubbelde het aantal klachten in 2023. Wat kan jij doen als je internet trager is dan normaal? Mijnvergelijker.be zocht het uit.

1. Gebruik een snelheidsmeter

Test je internetsnelheid met een snelheidsmeter van bijvoorbeeld het BIPT, Testaankoop of van je provider zelf. Volg de instructies, bijvoorbeeld over het gebruik van een vaste verbinding en andere apparaten die met het internet verbonden zijn. Je zal zien dat verschillende testen doorheen de dag en week je (sterk) verschillende resultaten geven. Neem screenshots of foto’s met datum en tijdstip.

2. Hoeveel was je beloofd? 

Weet je ongeveer hoeveel Mbps je downloadsnelheid en uploadsnelheid gemiddeld bedragen? Vergelijk deze cijfers met de theoretische internetsnelheid dat je in je contract vindt. De theoretische internetsnelheid is de snelheid waarvoor je betaalt. Bij het Easy internetabonnement van Telenet is dat bijvoorbeeld 100 Mbps, en bij de formule All-Internet van dezelfde provider is dat 300 Mbps. 

In je contract vind je ook de normaliter beschikbare internetsnelheid (de snelheid ten minste 95 procent van de tijd) en de minimale snelheid (de snelheid die steeds gegarandeerd moet zijn). Bij een maximale theoretische downloadsnelheid van 300 Mbps kan je normaal beschikbare downloadsnelheid bijvoorbeeld 270 Mbps zijn, en de minimumsnelheid 225 Mbps. 

3. Probeer zelf je internetsnelheid te verhogen

Wanneer je werkt via wifi in plaats van met een vaste internetkabel kan je internetsnelheid al minder zijn. Maar er zijn ook nog andere redenen die je internet trager maken. Denk aan verouderde hard- en software op je computer of het gebruik van verschillende apparaten die verbonden zijn met hetzelfde netwerk.

Verder speelt een VPN of signalen van een stoorzender, zoals een microgolfoven, ook een rol. Microgolfovens, maar ook alarmsensoren of babyfoons maken namelijk gebruik van frequenties die het wifisignaal verstoren. Hou ook rekening met de plaatsing van je modem. Als je modem in je woonkamer staat, plaats je deze het beste niet dicht tegen isolatie, glas, beton, metaal en water. Doe je dit toch, dan vermindert dit de verspreiding van het wifisignaal. Helpt dit niet? Gebruik dan een wifi-repeater voor stabiel internet. 

4. Neem contact op met je provider

Blijft je internet trager dan de normale of minimumsnelheid in het contract? Neem dan contact op met de operator. Als die geen oplossing biedt, heb je volgens het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) recht op andere contractuele herstelmaatregelen. Dat kan een schadevergoeding zijn. Het staat je ook altijd vrij om het contract te beëindigen.

5. Dien een klacht in

Krijg je stap 4 niet in je eentje voor elkaar? Dien een klacht indienen in bij de ombudsdienst voor telecommunicatie. Via gratis bemiddeling kan je dan alsnog tot een overeenkomst met je operator komen. “Het aantal klachten over internetsnelheid bleef de voorbije jaren vrij stabiel”, licht ombudsman Luc Tuerlinckx toe, “tot er in 2023 er grote toename was. Waarschijnlijk gaat het om een verdubbeling: van 107 klachten in 2022 naar ongeveer 200 klachten in 2023.” Vooral bij Telenet en Scarlet steeg het aantal klachten over te traag internet. 

“Verschillende oorzaken liggen aan de basis van de lage internetsnelheden die tot een klacht leidden”, gaat Tuerlinckx verder. “Soms is het erg moeilijk om de verantwoordelijkheid te leggen bij één specifieke partij, maar er bereiken ons ook beroepsklachten over traag internet die je louter kan toeschrijven aan een gebrek aan klantgerichtheid of zelfs aan de bijna volledige onbereikbaarheid van de klantendiensten van de operatoren. Dat pijnpunt verklaart in aanzienlijke mate de stijging in het aantal klachten.”

“De oplossing die uit de bemiddeling voortvloeit, kan verschillende vormen aannemen, zoals het uitvoeren van verbeteringswerken op de infrastructuur van de operator, maar ook het optimaliseren van de installatie bij de klant of het verstrekken van tips om hogere internetsnelheden te behalen.”

Let goed op: weinig transparantie

Misschien ontdek je – voor- of nadat je een klacht indiende – dat je internetsnelheid volgens je contract niet te traag is. Het is dan met andere woorden gewoon niet de geadverteerde internetsnelheid waar je je aan verwachtte. Je zou niet de enige zijn die zich vergiste.

“Alle operatoren geven op de hoofdpagina van hun aanbiedingen de maximaal haalbare snelheden op. Toch vermeldt slechts een beperkt aantal dat die snelheden dus een maximum zijn”, zegt ombudsman telecommunicatie Luc Tuerlinckx. Mochten meer operatoren duidelijker communiceren dat je internetsnelheid niet enkel afhankelijk is van het type abonnement en de technologie die erbij komt kijken, zouden minder mensen na de installatie van hun internet verrast zijn door de reële internetsnelheid.