Welkomstkortingen bij providers: wanneer heb je er recht op?

Wie via Mijnvergelijker.be telecomabonnementen vergelijkt, kan ook aanspraak aanmaken op de welkomstkortingen. Je krijgt zes maanden lang 30 euro korting per maand, twee jaar lang tien euro, enzovoort. Maar wie telt mee als ‘nieuwe klant’? Ben je dat alleen als de operator je gegevens niet kent, of kan je eindeloos van provider blijven wisselen voor de beste telecomdeals? We vroegen aan Telenet, Orange en Proximus wat de spelregels zijn.
Eén zaak is meteen duidelijk: op het vlak van welkomstpromo’s zijn alle telecommerken van elkaar gescheiden. Stap je over van Orange naar zijn B-merk hey!, dan ben je een ‘nieuwe klant’ voor hey!. In diezelfde strekking ben je een nieuwe klant bij BASE als je tot aan je overstap klant was bij Telenet – of omgekeerd – en hoewel Scarlet en Mobile Vikings tot de Proximus-familie behoren, maak je aanspraak op een welkomstkorting als je tussen die drie merken van het ene overstapt op het andere.
Een nieuw (extra) abonnement bij Orange
Welkomstkortingen voor ‘nieuwe klanten’ blijken in de praktijk te gelden voor ‘nieuwe abonnementen’ of ‘nieuwe contracten’. “Het nieuwe abonnement kan je koppelen aan een bestaand contract”, verduidelijkt Orange-woordvoerder Sven Adams. “De bundelkorting is gekoppeld aan de bundel en niet aan de status van ‘nieuwe klant’.” Heeft een klant dus al een mobiel abonnement bij Orange en voegt die daar internet aan toe, dan krijgt hij zeker de bundelkorting.
Een nieuw (extra) abonnement bij Proximus
Fabrice Gansbeke, woordvoerder bij Proximus, deelt met ons dezelfde voorwaarden. “Om van een promotie als nieuwe klant te genieten, moet je een nieuw internetproduct (voor de pack-promo) of een nieuw mobiel product (voor de mobiele promo) toevoegen. Het kan perfect dat je al klant bent voor andere producten. Een bestaande mobiele klant die een pack met internet en televisie neemt, zal kunnen gebruikmaken van de pack-promotie.”
Een nieuw (extra) abonnement bij Telenet
“Een nieuwe klant is iemand die geen lopend contract heeft bij Telenet”, vertelt Bart Boone, woordvoerder van Telenet. Ook hij haalt het voorbeeld aan van een mobiele klant die upgradet naar een bundel. Daarnaast wijst hij erop dat je kortingen niet kan combineren. “Neemt een klant een nieuwe internetlijn met een welkomstkorting die zes maanden loopt, maar wil hij na drie maanden overschakelen naar een bundel, dan kan een nieuwe korting van toepassing zijn. Enkel die nieuwe korting zal gelden: de oude vervalt.”
Weggaan en terugkeren
Stel dat je tot eind 2023 een abonnement op vast internet had bij Telenet, maar in januari 2024 overstapte naar Proximus. Vandaag, in maart 2025, wil je terugkeren naar Telenet. Maak je dan aanspraak op een eventuele welkomstkorting? Er weerklinkt een ja bij Telenet. “Als de klant terugkomt en er sprake is van een nieuwe internetlijn, bijvoorbeeld, dan kan hij van de promo op internet genieten.”
“In principe is er geen minimumperiode die moet verstrijken vooraleer je kan ‘terugkeren’ nadat je je producten hebt opgezegd”, voegt Fabrice Gansbeke van Proximus toe. “Wel houden we op regelmatige basis bij of er op hetzelfde adres een deactivering heeft plaatsgevonden in de maanden voor of na de activering. Dat is belangrijke informatie voor onze verkoopagenten.”
Regelmatig van provider wisselen?
Voor wie het onderste uit de kan wil halen en naar een andere operator wil overstappen zodra zijn welkomstkorting is afgelopen, is er dus goed nieuws. Alle drie de providers geven aan dat er geen limiet staat op het aantal keer dat je naar hen kan terugkeren. “Wettelijk gezien is het momenteel niet verboden om dat meer dan eens te doen”, aldus Fabrice Gansbeke van Proximus. “Maar in de praktijk is de groep klanten die meermaals switcht op een korte periode, erg klein.”
Bart Boone van Telenet maakt een belangrijke kanttekening: “Wij gaan ervan uit dat klanten niet elke maand switchen van provider, want dat is geen fijne klantervaring. Het is niet enkel administratief een rompslomp: je moet ook telkens opnieuw een installatie en activatie doorlopen, waarbij je onder andere telefoonnummers moet overzetten en hardware zoals modems, je digicorder of plume pods (wifiversterkers, nvdr) moet inleveren.”
Lees meer over Tips