Vijf goede redenen om je abonnement niet te vergelijken … of toch wel?

Vrouw vergelijkt op haar smartphone of een abonnement bij een lowcostprovider interessant is.

Je hoort wel vaker dat je prijzen moet vergelijken. Denk aan de producten in de supermarkt, energiecontracten of tankstations. Is het even zinvol om ook prijzen van telecomabonnementen nauwgezet te vergelijken? We ontkrachten alvast de redenen om het niet te doen.

1. “Telecom is helemaal niet zo duur in België”

Toegegeven, sommige Europese landen hebben hogere tarieven voor telefonie, internet en tv dan België. Toch is dit niet het geval als we onze buurlanden bekijken. Uit een vergelijkende studie van het BIPT, de telecomregulator in ons land, blijkt nog maar eens dat België in het algemeen duur is. Zo is België voor zowel mobiele diensten, vast internet en telecombundels redelijk prijzig.

2. “Overstappen is te veel gedoe”

Telecomproviders behouden hun klanten natuurlijk liever en zullen er alles aan doen om je aan hen te binden. Als je de klantenservice van je provider belt om over te stappen, vragen ze waarschijnlijk waarom. Ze bieden je mogelijk ook een beter aanbod aan.

Onderneem daarom zelf actie om een snelle overstap te regelen. In tegenstelling tot wat velen denken, kan dat snel en makkelijk. Operatoren zijn verplicht om een Easy Switch-code te vermelden bovenaan je factuur. Als je deze code aan je nieuwe provider geeft, regelen zij een vlekkeloze opzegging en overdracht. Zo vermijd je ook dubbele facturatie.

3. “De prijsverschillen tussen operatoren zijn zeer klein”

Internet is internet en bellen is bellen, dus daarvoor kan weinig prijsverschil bestaan tussen operatoren, toch? Niets is minder waar. Bij Proximus betaal je 20 euro per maand voor onbeperkt bellen en minstens 10 GB data. Bij Youfone betaal je slechts 12 euro. Hiermee alleen kan je jaarlijks 96 euro besparen.

Onbeperkt internet met een downloadsnelheid van 100 Mbps? Dat kost je 56 euro per maand bij Proximus, terwijl je bij edpnet maandelijks 35,95 euro betaalt. Besparingspotentieel: 240,60 euro per jaar, louter en alleen door voor eenzelfde abonnementsformule bij een andere provider te kiezen.

4. “Ik heb alles nodig wat in mijn abonnement zit”

In het BIPT-rapport lezen we te veel betalen voor de grote telecombundels. Dat zijn bundels met (onbeperkt) internet, digitale tv en mobiele telefonie met voldoende mobiele data.

Toegegeven: zo’n bundel maakt het voor consumenten eenvoudig en overzichtelijk. Je ontvangt maandelijks één factuur met daarop al je telecomdiensten. Makkelijk! Maar zo’n bundel bevat vaak zaken die je eigenlijk niet nodig hebt. Denk aan een vaste lijn, een hoge internetsnelheid of onbeperkt internet. Soms biedt een mobiel abonnement een grote hoeveelheid data die je met je gezin of alleen niet opgebruikt.

Controleer dus je maandelijkse verbruik goed op je factuur. Waarschijnlijk volstaat een kleiner datavolume of is onbeperkt internet overbodig. Als je maar een paar zenders bekijkt, bespaar je door de app van je provider te gebruiken in plaats van een decoder. Onthoud dat tv kijken via deze app vaak voordeliger is. 

5. “Tijdelijke promoties zijn de moeite niet waard”

Overweeg je een overstap, dan kan je waarschijnlijk genieten van een tijdelijke actie bij je nieuwe provider. Zo geven veel providers bijvoorbeeld de eerste maanden korting op je abonnement of schrappen de opstartkosten. Toch denken veel mensen dat deze acties de moeite niet waard zijn.

Er zijn dus eigenlijk geen redenen om telecomprijzen en providers niet te vergelijken. Vergelijk op onze website verschillende providers en hun formules. Zo weet je meteen hoeveel je bespaart.