Digitale televisie kijken? Kies jij nog steeds voor een decoder?
Hoewel een decoder lang niet meer noodzakelijk is om tv te kijken, hebben veel mensen er nog een in huis. Daar zijn goede redenen voor: een uitgebreid zenderaanbod, programma’s opnemen en terugspoelen, en meer. Maar kan je een decoder zelf kiezen of ben je gebonden aan wat de provider aanbiedt? Wat zijn de kosten en wat gebeurt er als je toestel defect raakt?
Wat is een decoder?
Om een digitale televisie te kijken heb je een digitale ontvanger nodig. Deze ontvanger zet de digitale signalen van je tv-provider om naar beelden. Er zijn verschillende manieren waarop het digitale signaal kan binnenkomen, namelijk via kabel, glasvezel, satelliet, DSL of ether. Niet elke digitale ontvanger of decoder kan deze signalen ‘lezen’. Welke decoder je kiezen is in de eerste plaats afhankelijk van je provider.
Decoder wegdoen of niet?
Meer en meer mensen kiezen ervoor om hun decoder buiten te gooien en enkel nog tv te kijken via streaming. Dat kan via de app van je favoriete zenders, maar ook via de app van je provider. Zo’n provider-app biedt je een handig overzicht via de tv-gids, je kan er programma’s mee herbekijken en ook films, series en programma’s bestellen.
Hoewel die streamingrevolutie volop aan de gang is, kiezen veel gezinnen ervoor om hun decoder toch te behouden. Tv-kijken via een decoder biedt dan ook enkele voordelen, t.o.v. streaming.
Voordelen van een decoder
Sommige mensen behouden hun decoder omwille van volgende voordelen:
- Stabielere en hogere beeldkwaliteit: Bij streaming heb je soms last van verminderde beeldkwaliteit wanneer je internetverbinding traag of instabiel is, of moet de video bufferen.
- Uitgebreider aanbod van live tv-zenders: Met een decoder heb je een uitgebreider aanbod van tv-zenders, zonder dat je aparte apps moet openen of zoeken. Je hebt toegang tot minstens 70 zenders, ongeacht bij welke provider je klant bent. Je kan er niet alleen programma’s mee opnemen, je kan ze ook langer bewaren in vergelijking met een tv-app.
Nadelen van een decoder
Er zijn natuurlijk ook bepaalde nadelen verbonden aan een decoder:
- Je bent beperkt in keuze van je decoder: Enkel Telenet, Proximus en Orange bieden hun eigen decoder aan. De keuze is dus beperkt. Gelukkig is een decoder meestal inbegrepen in je tv-abonnement. Als nieuwe klant krijg je altijd het recentste model en betaal je niet alleen een maandelijkse huurprijs die in de abonnementskosten is inbegrepen, maar ook activatie- en installatiekosten.
Kosten decoder bij Telenet, Proximus en Orange
Bij Telenet bedragen de activatie- en installatiekosten 50 en 85 euro, bij Proximus betaal je enkel 59 euro installatiekosten en bij Orange betaal je enkel 59 euro activatiekosten. Deze prijzen houden rekening met de promoties van het moment.
Wil je thuis op een tweede tv-toestel kijken? Dan heb je ook een tweede decoder nodig en betaal je een bijkomende huurprijs. Bij Telenet bedraagt die 5,27 euro per maand, bij Proximus 8 euro en bij Orange 9 euro per maand.
Decoder omruilen
Misschien beschikt je huidige decoder niet over bepaalde streamingapps. In dat geval kan je je decoder omruilen bij je provider. Soms hangt daar wel een prijskaartje aan vast. Zo moet je decoder een bepaalde leeftijd hebben alvorens je hem gratis kan omruilen voor een nieuw exemplaar. Zo niet, betaal je een omruilkost.
Bij Telenet is dat 50 euro, bij Proximus en Orange 49 euro. Als je toestel oud genoeg is, valt die omruilkost dus weg, behalve bij Orange, waar je sowieso 49 euro betaalt, ongeacht de leeftijd van je decoder.
Is je toestel nog niet zo oud, maar wil je toch een nieuw exemplaar, dan betaal je dus wel omruilkosten. Maar met een beetje geluk hoef je die toch niet te betalen, bijvoorbeeld omdat er een tijdelijke promotie loopt (zoals dat nu bij Telenet het geval is) of vanwege je abonnement. Proximus-klanten die bijvoorbeeld de Pickx All Stars-tv-optie hebben, hoeven geen extra kosten te betalen. Orange-klanten betalen die wel.
Om ervoor te zorgen dat klanten over een moderne decoder beschikken, hanteren de providers een geleidelijke uitfasering van oudere modellen. Ook dat gebeurt gratis, behalve bij Orange, waar je dus 49 euro betaalt.
Stuur je oude exemplaar op
Ook belangrijk: stuur je oude decoder terug naar je provider wanneer je een nieuw exemplaar hebt gekregen. Doe je dat niet, dan moet je een restwaarde betalen. Hoewel het omruilen van je (oude) decoder in veel gevallen gratis is, vergeten mensen hun oude exemplaar op te sturen en betalen ze alsnog.
Bij Telenet heb je bijvoorbeeld 45 dagen de tijd om je oude decoder(s) terug te sturen. Zo vermijd je de rekening van 50 euro voor de restwaarde. Je hebt hiervoor een retourlabel nodig dat je bij je provider moet aanvragen.
Garantie bij een defecte decoder
Net zoals bij alle andere elektronicatoestellen, is er ook een garantietermijn op je decoder. Bij alle providers bedraagt die garantietermijn twee jaar. Dat betekent: is je decoder defect binnen de twee jaar na aankoop, dan heb je recht op een gratis herstelling of vervanging. Hou je aankoopfactuur dus goed bij, want die geldt als garantiebewijs.
Lees meer over Technologie